Bussen 125 ganger verre enn bilen

Giftlokk på Danmarks Plass

Giftlokk på Danmarks Plass Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

En dieselbuss avgir 125 ganger mer Nox enn en gjennomsnitts bensinbil.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

I går skrev BA at Hordaland Høyre har vedtatt at de vil straffe dieselbilistene i bompengeringen. De vil også fjerne dieselbussene fra sentrum og erstatte de med gassbusser.

Kanskje ikke rart. En vanlig fire år gammel dieselbuss avgir ifølge Dag Tønnesen på norsk institutt for luftforskning 2,98 gram NOx per kilometer. En dieselbuss av samme størrelse fra før 2006 avgir om lag 3,6 gram NOx per kilometer.

– Det er ikke uten grunn at gassbusser er på dagsorden mange steder, kommenterer Tønnesen.

MEST SOLGTE: Utslippstallene for en buss står i kontrast til en bensinbil. BA har hentet ut NOx-utslippene for de fem mest solgte bilene i Norge i 2009. Som en kan se av tabellen slipper dieselversjonene ut opptil 16 ganger mer NOx enn bensinversjonen av samme bil.

En bensinbil slipper ut 0,0294 gram NOx per kilometer i snitt. Det må altså 125 biler til for å komme opp i tilsvarende tall som én dieselbuss. Med andre ord: hadde hver busspassasjer i stedet kjørt bensinbil, ville det vært mindre NOx i luften.

– Vi regner med at tungtransport og busser i snitt står for 12-13 prosent av trafikken og for halvparten av NOx-utslippene, sier Tønnesen til BA.

Forskningsleder Vibeke Nenseth synes Hordaland Høyres vedtak om å straffe dieselbilisten er fornuftig.

– Det er et incentiv til å bli kvitt de mest utslippsskapende bilene, og det er bra, sier hun.

To typer biler vil bli straffet spesielt ved en slik avgiftsendring i bompengeringen: Gamle biler og store nye SUV-dieselbiler.

– Hvilket betyr at tiltaket vil straffe både lavinntektsgrupper og høyinntektsgrupper, noe som er interessant politisk sett, mener Nenseth.

KONFLIKT: Forskningslederen påpeker også at det er en politisk konflikt i at CO2-avgiften fra staten med favoriserer dieselbiler, altså bilene som skal straffes lokalt dersom Høyre får viljen sin.

– Men man kan også velge å se det slik at disse to avgiftene kombinert favoriserer små og drivstoffgjerrige biler, nevner hun.

For å få ned utslippene, sier Nenseth, at det som virkelig monner er å gjøre noe med selve bilavhengigheten.

– Å legge til rette for gang, sykkel og kollektivtransport er det mest effektive. Dette blir enda mer effektivt gjennom fortetting av byen.

Artikkeltags