Slik blir den nye busshverdagen

Flere av bussrutene endres når Bybanen forlenges fra Lagunen til Birkelandsskiftet mandag 15.august. Men få ruter legges ned.

Flere av bussrutene endres når Bybanen forlenges fra Lagunen til Birkelandsskiftet mandag 15.august. Men få ruter legges ned. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Mye blir som før, men når Bybanen går videre til Birkelandsskiftet mandag, vil det også skje en rekke endringer i busstilbudet.

DEL

Fra 15. august forlenges Bybanen fra Lagunen til Birkelandsskiftet. Det betyr at de bussreisende i Ytrebygda må belage seg på endringer. Denne gangen blir imidlertid omleggingen mindre enn den var ved åpningen av byggetrinn 1 og 2.

– Busstilbudet i området rundt traseen blir ikke redusert, selv om Bybanen åpner. Hovedårsaken til det er at det nye bybanestrekket er bygget på tvers av eksisterende veinett. Bybanen kommer dermed i tillegg til dagens busslinjenett, forklarer salgs- og markedssjef i Skyss, Hanne Krum.

  • Sjekk hvilke linjer som endrer seg nederst i saken.

Én linje blir lagt ned

Men en del endringer blir det, og mange vil nok opplever å få tilbudet sitt endret.

– Derfor oppfordrer vi alle til å sjekke rutetidene og linjekartet på våre nettsider. Busstilbudet blir på mange måter tilpasset Bybanen for å skape en sammenheng. Dessuten vil alle busslinjene i Ytrebygda bydel få en forbindelse til terminalen på Birkelandsskiftet og/eller Lagunen, sier Krum.

En linje, linje 59, blir lagt ned.

Bybanen

  • 15.august forlenges Bybanen fra Lagunen til Birkelandsskiftet.
  • Det blir fem nye stopp: Råstølen, Sandslivegen, Sandslimarka, Kokstad, Birkelandsskiftet terminal.
  • Skyss mener det vil ta omlag 40 minutter fra Birkelandsskiftet til Byparken
  • Total kjøretid mellom Byparken og Flesland har Skyss estimert til 43-44 minutt.
  • Kilde: Skyss

– Den legges ned fordi traseen fra Lagunen dekkes av Bybanen, forklarer kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer.

Reisende fra Birkelundstoppen anbefales å bruke linje 80 og bytte til Bybanen.

Skyss beroliger de reisende med at den populære 50E-linjen, som fungerer for mange som en ekspressbuss, fremdeles vil gå.

– Men traseen blir endret til å kjøre Flyplassvegen direkte til Birkelandsskiftet istedenfor via Sandslimarka/Skranesvingen. Dette gir 4–5 minutter kortere kjøretid mellom Birkelandsskiftet terminal og Bergen sentrum, forklarer Dreyer.

Les også: Krever folkeavstemning

Krum er tydelig på at Skyss foreløpig ikke vet hvordan Bybanen vil påvirke folks reisevaner.

– Skyss vil følge utviklingen nøye og vil nok gjøre tilpasninger i rutetilbudet etter hvert, sier hun.

Buss for bybane til flyplassen

Krum understreker at kollektivtilbudet i Bergen sør vil få et løft med åpningen av Bybanen.

– Frekvensen på Bybanen vil være den samme som i dag (4-5 minutter). Men etter hvert som de lange vognene blir satt inn, vil kapasiteten øke. Men vi kan ikke garantere at det ikke vil bli fullt på Bybanen igjen, sier hun.

Les også: Slik mener fagfolkene at Bybanen til Fyllingsdalen bør bli

Siste del av traseen inn til Bergen lufthavn åpnes ikke før til neste år. Årsaken til det er at den nye flyplassterminalen ikke er ferdig. Frem til den står klar, vil det gå buss for bybane mellom Birkelandsskiftet og flyplassen.

Bybanen forlenges fra Lagunen til Birkelandsskiftet.

Bybanen forlenges fra Lagunen til Birkelandsskiftet. Foto:

– Bussen vil gå hvert 10. minutt i rushet i hverdagene, og litt sjeldnere ellers. Her må folk holde seg oppdatert ved å sjekke rutetabellen, sier Krum.

Bybanen vil gå til og fra Birkelandsskiftet fra mandag morgen 15. august.

Dette er endringene i bussrutene:

Linje 1F

  • Det blir satt opp egen buss mellom Birkelandsskiftet og Bergen lufthavn Flesland inntil hele bybanestrekningen åpner i 2017. Tide Reiser har vunnet anbudet på denne trafikken, som vil bli avviklet av tre busser.

Perrong B på Birkelandsskiftet.

  • Frekvens: Hvert 10. minutt hverdager og lørdager, litt sjeldnere ellers, se rutetabell for detaljer.

Linje 21

  • Ingen endring i trasé. Får en ekstra avgang

Linje 22

  • Traseen blir endret til å gå over Myrholtet i tillegg til Varden før/etter Oasen. Går fra 10 minutter frekvens til 15 minutters frekvens i hovedrush. Deler av traseen dekkes av Bybanen mellom Rå og Lagunen.

Linje 50E

  • Traseen blir endret til å kjøre Flyplassvegen direkte til Birkelandsskiftet istedenfor via Sandslimarka/ Skranesvingen. Dette gir kortere kjøretid mellom Birkelandsskiftet terminal og Bergen sentrum. Økt frekvens i ettermiddagsrush fra av gang hvert 15. minutt til hvert 10. minutt. Nattavganger til Milde erstattes av linje 53 fra Birkelandsskiftet til Milde.

Linje 52

  • Traseen blir forlenget til å gå via Steinsviken til Lagunen. Supplerer kapasitet på linje 22 i Steinsviken. Direkteavgangen til sentrum om morgenen erstattes av en tilpasset overgang til linje 51. Det blir ikke lenger bindende korrespondanser i Dolvik eller Søreide, men i stedet blir det flere omstigningsmuligheter med forlengelse til Lagunen og hyppigere frekvens på linje 50E.

Linje 53

  • Avkortet trasé til Birkelandsskiftet utenom rush. Går samme trasé som før i rush. Flere avganger. Reisende videre til sentrum kan benytte Bybanen og linje 50E.

Linje 54

  • Går fra 10 minutters frekvens i rush til 30 minutters frekvens.

Linje 57

  • Endret trasé til å gå via Espehaugen, som samtidig gir kort avstand til Espeland-området. Ingen turer via Bergen lufthavn. Noen flere avganger enn før.

Linje 59

  • Legges ned fordi traseen fra Lagunen dekkes av Bybanen. Reisende fra Birkelundstoppen henvises til å benytte linje 80 og bytte til Bybanen.

Artikkeltags