Bybanesjåfør ser farlige situasjoner hver eneste dag

Artikkelen er over 5 år gammel

Passasjerer løper ut i sporet for å rekke Bybanen.

DEL

En kvinne (47) døde etter å ha blitt påkjørt av Bybanen ved Mårdalen i Fana torsdag morgen.

HAR SIKRET BILDER

Overvåkingsbilder viser at kvinnen løp ned trappene, og var i ferd med å krysse sporet for å nå Bybanen til Lagunen.

Ifølge vitner på stedet så det ut til at kvinnen hadde det veldig travelt. Et vitne som satt inne på Bybanen som kjørte på vedkommende, forteller at Bybanen begynte å ringe veldig med bjellen like før ulykken inntraff.

– LØPER FORAN BANEN

Bybanefører og hovedverneombud Arne Egil Landaas har fryktet en slik ulykke lenge.

– Det er ikke traséen det er noe galt med, det er menneskene langs traséen som ikke klarer å forholde seg Bybanen, mener Landaas.

– Hver eneste dag seg jeg farlige situasjoner hvor passasjerer svimer rett ut i sporet, og løper foran banen for å rekke å komme på.

Landaas peker på at stopp med trapper like ved overgangen, kan utgjøre en risiko.

– Stoppet i Mårdalen der ulykken skjedde, har trapper ned til perrongen. For å komme over på motsatt side, er det korteste vei som gjelder. Da ser vi at folk stormer ut i sporet, uten å se seg for. Folk gidder ikke ta seg bryet med å gå to ekstra meter, og gå sikkert over, sier Landaas.

RINGER MED BJELLEN

Når han kjører, sitter kan konstant med tommelen klar på knappen til å ringe med bjellen.

– Folk har ikke skjønt hvor farlig Bybanen er. På en tur fra Lagunene til Byparken ringer jeg en rekke ganger. Vi gjør det hver gang to vogner passerer hverandre og dersom det ser ut til at folk ikke er obs på at vi kommer, sier hovedvernombudet.

BA er med ham på en tur fra Lagunen til Byparken. Han peker og forklarer hele veien.

På Nesttun er det svært folksomt. Passasjerer står utålmodig og venter helt ute ved skinnegangen. Noen haster ut av bussen, og springer mot Bybanen. I det bybaneføreren gir gass, løper en kvinne ut i sporet foran banen. Hun veier med armene, og signaliserer at hun vil være med. Sjåføren bråbremser, og signaliserer at det hun gjør er farlig.

OVERSIKT PÅ KAMERA

– Sånne ting skjer hele tiden. Vi er nødt til å følge ekstremt godt med, spesielt når vi ser at det er mange barn på holdeplassen. De er vanskelig å få øye på når de krysser sporet rett foran banen. I beste fall ser vi bare toppen av luggen suse forbi, sier Landaas.

På Paradis løper folk ned trappene. For å rekke å komme med på den ventende banen, krysser de sporet rett foran Bybanen som står ved tunnelåpningen.

– Livsfarlig, sier Landaas, og legger til at han også har stått på gående inne i tunnelene. Da går lysene automatisk på, og politiet må varsles.

På kameraet i førerhuset har sjåføren oversikt over samtlige utganger. Han kan også se hva som skjer bak banen når den står i ro.

– Med en gang noen tråkker ut i sporet, drar vi i nødbremsen, sier han, og legger til:

– Tidligere i dag opplevde jeg en farlig situasjon, som lett kunne resultert i en ulykke. Jeg kom kjørende fra sentrum mot Wergeland. Da jeg nærmet meg stoppet, så jeg to voksne og et barn som sto klare til å krysse skinnegangen. I det Bybanen mot sentrum kjørte fra stoppet, begynte de å gå over. De så ikke at jeg kom rett imot. Da ringte jeg intenst med bjellen, og sto på bremsen, forteller bybaneføreren.

VIL IKKE HA GJERDER

Jo nærmere Byparken vi kommer, jo mer folk vaser rundt i gatene.

– I Kaigaten krysser folk sporet i hytt og pine. Her må vi være veldig på vakt, sier han.

Når det regner og er mørkt er utfordringene ekstra store.

Han tror likevel ikke gjerder langs hele traséen er løsningen.

– Da kan vi få problemer ved en eventuell evakuering, sier han.

Fjord1Partner har satt ned krisestab etter ulykken for å ivareta bybaneførerne etter ulykken torsdag.

– Førerene blir håndtert etter vårt interne helsereglement, sier administrerende Gry Miriam Olsen.

FØRSTE DØDSULYKKEN

Bybanen åpnet i juni 2010. Den frakter kollektivpassasjerer fra Bergen sentrum til Lagunen i Fana bydel.

Dette er den første dødsulykken på Bybanen, og Havarikommisjonen er varlset.

Det har vært noen tilfeller av andre mindre alvorlige hendelser:

4. oktober i fjor ble en mann (18) påkjørt av Bybanen i sentrum. Han var bevisst etter ulykken, og fikk lettere skader. Passasjerer på Bybanen sa til BA at sjåføren brukte bjellen for å varsle mannen før ulykken.

29. oktober i 2011 ble en gutt (10) på sykkel påkjørt av Bybanen på Paradis. Tiåringen kom fra ulykken med skrubbsår på leggen, og ellers uskadet.

26. oktober i 2011 kolliderte Bybanen og en bil på Fantoft. Føreren ble lettere skadet, og forklarte at han hadde vært uoppmerksom idet han skulle krysse sporet.

Samme kveld ble en mann påkjørt da han gikk i kanten av bybanetraséen. Bybanen hadde lav fart da den traff mannen, og han skal ha fått et kutt i hodet.

22. januar sporet Bybanen av etter å ha kollidert med en bil ved Fantoft studentby. Tre personer da ble tatt hånd om av ambulanse på stedet, og deretter til legevakt på sjekk. To av dem var passasjerer fra Bybanen og den tredje var føreren av bilen.

Tips Oss
E-post: tips@ba.no Telefon: 800 33 044 Send video

Artikkeltags