Det er vedtatt datorkjøring i Bergen kommune onsdag 6. januar. Vedtaket vil gjelde til og med fredag dersom kommunen mener at det er behov for det.
– Hvorfor går dere til dette skrittet når det bare er meldt om moderate mengder luftforurensing i morgen?
– De siste dagene har det kun vært meldt moderate mengder, men likevel har det vært oppe i rødt noen timer søndag og i rushtiden mandag. Vi har i dag fått oppdatert melding fra meteorologisk institutt om at det kalde og klare været skal vare ut uken, og at det er fare for inversjon, sier klimabyråd Julie Andersland til BA.
Gebyr på 1.500 kroner
Politiet er klare til å gi gebyrer de som bryter med den vedtatte datokjøringen.
– Vi kan gi gebyrer på 1.500 kroner, og vil ha fokus på tomgangskjøring. Vi har ikke ekstra mannskaper, men det vi fanger opp av brudd på datokjøring vil medføre gebyrer, sier politioverbetjent Atle Heradstveit overfor BA.
Heradtsveit sier det blir jevnlig holdt møter mellom representanter fra politiet og kommunale etater om utviklingen.
– Vi oppfordrer alle til å ta et ansvar, og at de som ikke har behov for bil, reiser kollektivt, sier lederen for politiets trafikkavsnitt til BA.
Beskjed på trafikktavlene
Kommunen har en forskrift som gjør det mulig å innføre datokjøring på dager med luftforurensing som overskrider grenseverdiene.
Datokjøring vil si å halvere trafikken ved at biler med henholdsvis par- eller oddetall som siste siffer på bilskiltet bare får lov til å kjøre annenhver dag.
På trafikktavlene inn mot byen får bergenserne følgende beskjed: «Datokjøring fra 6/1. Personbiler med partall som siste tall kan kjøre gjennom bomring.»
Teksten er oppført både på trafikktavlen langs E39 ved Haukås, i Sandviken og på utsiden av Løvstakktunnelene i Fyllingsdalen.
Det er Statens vegvesen som har satt teksten på trafikktavlene. Bakgrunnen er en beskjed fra byrådet klokken 1451.
– Det er korrekt at det står der. Hvis dere vil ha mer informasjon, må dere henvende dere til kommunen, sier Kristian Fauskan ved veitrafikksentralen.
Disse kan kjøre
Bergen kommune skriver i en pressemelding at årsaken til vedtaket er vedvarende høye nivåer av luftforurensing og varsel om fare for inversjon de neste dagene.
Det er flere unntak til regelen. Både elbiler, hybridbiler, utrykningskjøretøy, pasienttransport og biler med tre eller flere personer i, kan kjøre til tross for vedtaket.
Det er også tillatt å kjøre dersom det står om liv eller helse, eller dersom kjøretøyet benyttes til næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste.
Se faktaboksen for mer informasjon.
Reduserer aktiviteten
Ulrik Jørgensen, fungerende havnedirektør i Bergen og omland havnevesen, forteller til BA at de har registrert et ønske fra kommunen om færre skip i havnen, men de har ikke fått en formell beskjed om å flytte skip.
– Vi har anmodet rederiene om å søke og finne alternativ havn. Vi reduserer aktiviteten i havnen mest mulig, sier han.
Forskrift om datokjøring
Bergen har hatt datokjøring en gang tidligere. Én dag i 2010. Den gangen førte det til en markert nedgang i trafikken.
Klimabyråd Julie Andersland håper at bergenserne vil reise kollektivt på onsdag.
– Jeg håper at de har forståelse for at byrådet setter liv og helse først, og at vi ikke ønsker å ta noen sjanser med bergensernes helse. Det er jo også slik at Skysss allerede har satt inn 300 ekstra bussavganger fra i går av, og det blir ekstra avganger i morgen. Jeg håper så mange som mulig reiser kollektivt, sier han.
Datokjøring er det sterkeste virkemiddelet politikerne, men luftforskere tviler på at det har effekt.
I 2012 laget Norsk institutt for luftforskning en rapport om effekten av at annenhver bil i bilparken må stå på dager med høy luftforurensing.
Konklusjonen var at tiltaket hadde liten effekt.
Dårlig luft
De siste dagene har det vært dårlig luft i Bergen og til dels høye nivåer av NOX.
Dette har slått ut på luftmålerne i Loddefjord, Danmarks plass og Rådhuset.
Byrådet og kommunen har hatt møter om den dårlige luften i dag.
Her ser du inversjonen i Bergen
Det kalde været med stillestående luft ventes å holde seg de nærmeste dagene.