Sjekk planene ved Puddefjorden

Illustrasjon: Vill Urbanisme/HI/Hurtigruten

Illustrasjon: Vill Urbanisme/HI/Hurtigruten

Hurtigruten og Havforskningsinstituttet går sammen om nye Dokken.

DEL

Hurtigruten, Havforskningsinstituttet (HI) og Akvariet i Bergen inviterte tirsdag til pressekonferanse i Medielandsbyen i Bergen.

Der ble planer om en ny storsatsing presentert.

– Denne konstellasjonen drømmer om en verden der vi kan ligge side ved side, sa Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Følgende punkter i planen ble trukket frem:

  • De vil lage et «opplevelsessenter i verdensklasse» med Akvariet i Bergen på laget.
  • Ha en snuhavn med daglige anløp av Hurtigruten. Tanken er at det blir en integrert del av bydelen, slik at gjestene på Hurtigruten starter eller avslutter reisen med Akvariet.
  • De vil skape en levende bydel med arbeidsplasser, beboere og opplevelser sentrert rundt havet.
  • Ha flere kafeer og restauranter som tar i bruk lokale råvarer, og gir aktivitet fra morgen til kveld.

I beskrivelsen legges det stor vekt på grønne løsninger. All varetransport til og fra virksomheter i området skal være elektrisk og samlet under bakkenivå.

Hurtigruten skal benytte landstrøm, og det skal være elektriske busser.

Akvariet snuser på andre steder

– Vi tror ikke dagens terminalbygg for Hurtigruten vil overleve. Dette er en mulighet til å bygge noe nytt og fantastisk, sa HI-direktør Sissel Rogne.

Skjeldam stemte i. Han ser for seg riving av dagens terminalbygg og nybygging, blant annet i form et nytt «sexy utstillingsbygg».

Akvariet i Bergen har vel å merke ikke bestemt seg.

– Vi synes dette er veldig spennende, og har hatt et langt naboskap med Havforskningsinstituttet. Men vi har ikke bestemt oss ennå og vil ha møter med flere aktører vedrørende fremtidig lokalisering, sa Akvariet i Bergens ferske direktør, Aslak Sverdrup.

– Vi har lyst å ha Akvariet med, men har forståelse for at de må ta sine runder. Prosjektet med HI ryker ikke fordi om Akvariet ikke blir med. Vi er fortsatt keen på prosjektet, presiserte Skjeldam i Hurtigruten.

Per i dag har Hurtigruten 280.000 passasjerer via Bergen. Med flere skip og flere daglige avganger vil antallet nærme seg 300.000, ifølge Skjeldam.

– Nesten 300.000 gjester vil vi kunne pumpe inn i nytt akvarium.

Overfor BA utdyper Hurtigruten-sjefen at han ønsker at passasjerene skal få et Akvariet-besøk med på kjøpet i turbilletten.

– En superbonus, mener Skjeldam hvis Akvariet blir med på planene.

Saken fortsetter under bildet

Foto:

Stor forvandling

Før jul ble det klart at regjeringen går inn for å legge den nye marine klyngen til Dokken.

Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet skal få et nytt hjem. I tillegg er det spilt inn at Akvariet på Nordnes bør flytte med i samme slengen.

Når godshavnen i Bergen flyttes fra Dokken til Ågotnes, åpner det for storstilt boligbygging.

Fortsatt vil en god del areal gå til havneaktiviteter. Hurtigruten og Fjord Line blir værende.

Og nå drømmer altså Hurtigruten om å få både Havforskningsinstituttet og Akvariet i Bergen som naboer.

– I et treårsperspektiv må gravemaskinene stå startklare. Tiden er største risiko for havbyen Bergen og gjennomføring innenfor rammene, sa Rogne om fremdriftsplanen.

Hun ser for seg at staten ved Statsbygg vil ta en stor del av kostnadene. Hvor mye og på hvilken måte samarbeidspartnerne eventuelt skal bidra, er åpent.

– Vi har en totalt pragmatisk tilnærming til om vi skal gjøre det selv som selskap, med HI, Bergen havn eller andre private aktører, sa Skjeldam om finansieringen. 

Fra venstre: Akvariet i Bergens direktør Aslak Sverdrup, Havforskningsinstituttets direktør Sissel Rogne og Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Fra venstre: Akvariet i Bergens direktør Aslak Sverdrup, Havforskningsinstituttets direktør Sissel Rogne og Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam. Foto:

Artikkeltags