Grytidlig lørdag morgen ankom Viking Star havnen i Bergen. Etter en utførlig omvisning om bord, fyrte rederen løs mot pressen. 

Hvis han er veldig kritisk til media og særskilt Bergens Tidendes dekning av saken, er han også kritisk til politiet.

– Det er ikke jeg som skal være dommeren her, men jeg synes det tok for lang tid før saken ble henlagt, sier Hagen til BA.

–  Vet aldri hvor galt det kan gå

Det er snart to år siden den berømmelige skipsdåpen i Vågen. Hagen forholdt seg rimelig taus til alt bråket og politietterforskningen som oppsto i ettertid, og han har holdt seg borte fra Bergen.

Nå forteller Hagen åpent om hvordan det var å ha en korrupsjonsanklage hengende over seg.

– Ti års fengsel er ikke så mye, sier 73-åringen med henvisning til strafferammen for grov korrupsjon.

– Så du på fengselsstraff som en reell fare?

– Du vet jo aldri hvor galt det kan bære av sted. Så blir man jo hengt ut. Hadde jeg begått en voldtekt, ville ikke navnet mitt vært nevnt, sier Hagen.

– Var det en urimelig byrde, mener du?

– Ja, men jeg er ganske sterk. Så det skal litt mer til.

– Hva gikk gjennom hodet ditt da du fikk høre om siktelsen?

– Jeg ble først fortalt at politiet tok ut siktelsen bare fordi de behøvde tilgang til bankkonti. Jeg anså det som en formalitet. 

Etter hvert gikk det opp for ham at det var mer dramatisk enn som så.

– Jeg er overrasket over at jeg ble utsatt for telefonavlytting i tre måneder og at politiet forsøkte å ta ut internasjonal arrestordre på meg, men det gikk ikke tingretten med på. Det synes jeg er ganske hard kost når jeg har sagt «her er jeg. Jeg er tilgjengelig. Jeg har ikke noe å skjule. Hva vil dere vite?»

– Så fikk vi en razzia på kontoret vårt i Basel. De kunne bare spurt oss. Jeg er tross alt en utlending som driver forretning i Sveits. Når sånt skjer begynner det å snakkes om hva dette er for en fyr. Jeg måtte fortelle hva dette dreiet seg om da jeg skulle ut og finansiere. Det har vært veldig lett å forklare at det bare er helt standard praksis. Nå vet vi hva svaret er, sier Hagen.

– Når kommer giljotinen?

Han uttrykker sterk sympati for de to som ble mer skadelidende enn ham.

– Jeg har hatt jobb å gå til. Når man ikke har jobb å gå til og skal sitte og grue seg til hva som skal skje, når kommer giljotinen, det er ikke hyggelig situasjon å være i. Når man egentlig bare har gjort det som bør forventes av dem som representerer byen.

Stormen rundt Drevland startet da det ble kjent hvordan hun ble fløyet ned i privatjet og innkvartert på luksushotell for å delta i sjøsettingen av cruiseskipet «Viking Star». Hennes sønn var også med på turen.

Etter dåpen i Vågen på nasjonaldagen fikk Drevland og ektemannen Odd Drevland et cruise mellom Bergen og Oslo med lugar, kost, alkohol og underholdning gratis. De gikk ombord etter skipsdåpen, og kom i land i Oslo to dager senere. Dette cruiset fikk også havnesjef Inge Tangerås med kone. Hagen tok regningen for det hele.

I tillegg takket Drevland ja til et ukelangt cruise til Istanbul til en verdi av 100.000 kroner, som hun i etterkant avlyste.

– Var det noe dere kunne gjort annerledes?

– Alt vi har gjort har vært i samsvar med hva som er kutyme i bransjen. Det har vært åpenhet. Jeg har bladd i stortingsrepresentanters register over hva de har gjort. De har dratt på dåp i Spania betalt av rederi eller verksted. De har nok ført inn i en bok. Jeg vet ikke om Trude Drevland gjorde det. Kanskje er det sånne, som jeg vil kalle litt tekniske glipper. Det kan være litt dumt. Men alt har i hvert fall foregått i full offentlighet fra vår side. 

CRUISE-SAKEN

 

  • Daværende ordfører i Bergen Trude Drevland (H) høstet kritikk etter at det i 205 ble kjent at hun var blitt fløyet i privatfly til Venezia for å delta i sjøsettingen av Viking Star, alt betalt av cruisereder Torstein Hagen.
     
  • Senere ble det også kjent at Drevland hadde takket ja til et ukelangt cruise fra Istanbul med skipet, men Drevland valgte å avlyse turen.
     
  • Havnedirektør Inge Tangerås havnet i politiets søkelys i forbindelse med Venezia-turen. Han var med på privatflyet til den italienske byen. Også hans tur ble betalt av cruiserederen.
     
  • Drevland var sykmeldt fra 5. juni til 8. august. Etter valget på høsten gikk hun av som ordfører.
     
  • Økonomiavsnittet i Hordaland opprettet politisak mot ordføreren 28. mai, men saken ble henlagt alt 1. juli. 31. august i 2015 ga statsadvokaten politiet beskjed om å gjenåpne saken mot Drevland.
     
  • Samme dagen tok Drevland permisjon som ordfører.
     
  • I september i 2015 tok politiet ut siktelse for grov korrupsjon mot Drevland og Tangerås.
     
  • Reder Torstein Hagen var også siktet i saken, men politiet har frafalt siktelsen.
     
  • Hverken Drevland eller Tangerås erkjenner noen form for skyld i saken. Fredag 16. desember ble saken mot dem henlagt.

Kilder: BA og NTB

– Sjøsettingen i Venezia og cruiset rett etter dåpen var vanlig prosedyre, slik du ser det?

– Ja.

– Forstår du at det kan oppfattes som en uheldig sammenblanding av jobb og fritid når familiemedlemmer blir med i tillegg?

– Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder i Bergen kommune og hvilke som gjelder i Havnevesenet. Jeg må bare anta at reglene blir fulgt og at gjestene foretar nødvendige klareringer.

– Hva med Tangerås, gikk alt etter boken der?

– Det er ikke urimelig at en havnesjef kan få se båten. Men hadde jeg vært ansatt, hadde jeg klarert det med arbeidsgiver. Det er faktisk talt ikke mitt ansvar.

– Hva tenker du om konsekvensene dette fikk for Tangerås og Drevland? 

– Politikere stiller seg lagelig til for hugg. Sånn er det jo. Personlig synes jeg Drevland var en fin representant for byen, men det er ikke jeg som bestemmer. Når det gjelder Tangerås, hvis alt dreier seg om at han var med på den sjøsettingen i Venezia, synes jeg det er litt spinkelt grunnlag for å sparke folk. Det er mitt syn. Jeg sitter ikke i styret, svarer han.

– Og så var det dette tullet med Trappen, sier rederen om at rederiets gave på 500.000 kroner til Trappen Motiveringssenter ble en del av siktelsen.

– Vi kunne naturligvis ikke gi henne noen gave i kraft av at hun er politiker. Om vi skulle gi henne en gave, ville hun ikke motta den. I stedet for en gudmorsgave, ville vi gi en donasjon til Trappen etter anbefaling fra Trude Drevland.

– Da er vi vel kanskje ved noe av kjernen til problemet, hva er en gave og hva er en naturlig rettighet i kraft av å være gudmor? Og cruiset til Istanbul var vel mer enn vanlig prosedyre? 

– Nei, det er våre regler at gudmødre kan reise så mye de vil på sitt eget skip, med visse forbehold. Hvis noen vil være på den båten 365 dager i året, er det ikke sikkert vi får det til. Jeg tror ikke gudmødre er av en sånn natur at de vil utnytte det så mye, men det er en hyggelig ting å gjøre for dem, svarer Hagen.

Det har lenge vært kjent at Viking Star (2015), Viking Sea (2016), Viking Sky (2017) og Viking Sun (2018) får selskap av to nye søsterskip i årene som kommer. Nylig annonserte Viking Cruises at rederiet vil bygge nummer syv og åtte, og at de har opsjon på ytterligere to cruiseskip.

– Er intensjonen at alle åtte, eller eventuelt alle ti, skal registreres i NIS og få Bergen som snuhavn?

– Ja, smiler han.

– Jeg er i godt humør for tiden, sier han og setter opp et enda bredere glis.

Plaster på såret

Klokken 1200 lørdag ble det om bord i Viking Star gjennomført en høytidelig heising av gjøs (lite flagg) i baugen til Nystemten over høyttaleranlegget.

Bergens kommunevåpen blir stående i baugen så lenge skipet ligger i havn. For Hagen er dette en fin måte å sette strek og se fremover, forteller han.

– At Bergen kommune sa at det er ålreit, det synes jeg er veldig hyggelig. Da føler jeg at jeg har fått plaster på såret.

Såret som nå plastres, klandrer han i stor grad pressen for. Hagen forteller at rederiet har gjennomført en gallupundersøkelse i Bergen for å sjekke folks oppfatninger.

Han spurte folk i Bergen om det var nødvendig for Viking Cruises å få skipet registrert i NIS for å gjennomføre sitt planlagte seilingsmønster, og 41 prosent svarte ja, opplyser han.

 

Det var slett ikke nødvendig, bekrefter avdelingsdirektør Anita Malmedal i Sjøfartsdirektoratet overfor BA.

– Viking Cruises var ikke avhengig av registrering i NIS for å gjennomføre sine seilingsruter ut fra Norge. Og rederiet kunne gjennomført seilingsmønsteret uavhengig av endringer i regelverket, sier Malmedal til BA.

Det andre spørsmålet som ble stilt i spørreundersøkelsen var følgende:

Tror dere at Trude Drevland ble engasjert som gudmor for å hjelpe rederiet å få skipet inn i NIS-registeret?

– To tredjedeler svarte ja. Dette viser hvor villedende pressen har vært i denne saken. Forferdelig, sier Hagen.

Opprinnelig var planen å seile under Maltas flagg. Først et halvt år etter at Trude Drevland takket ja til å være gudmor, startet diskusjonen om NIS-registrering, ifølge Hagen.

– Jeg er lei for at publikum i Bergen er blitt ledet til å tro at vi måtte ha skipet inn i NIS for å kunne gjennomføre dette, og at de er ledet til å tro at vi ba Trude Drevland om å være gudmor for å få skipet inn i NIS. Trude ble engasjert fordi hun er en flott dame.

Hagen forteller at han stusset over hva han skulle foreta seg da det stormet som verst.

– Jeg vurderte å gi blaffen i det norske flagget og Bergen som hjemby og snuhavn. Det var fristende da jeg ble utsatt for sånn hets.

– Hvordan ser du på valget av Trude Drevland som gudmor nå i ettertid?

– Flott! Hva mer kan man vente av en representant for en by?

– Hva skar seg i forhandlingene med førstevalget som gudmor, Julia Roberts?

– Hun ble for dyr, ler han og tilføyer at Pretty Woman er favorittfilmen hans.

– Så ville vi heller bruke pengene på å lage en fest for Bergen by. Det var godt ment.