Tangerås inngikk forlik med Havnevesenet

Tidligere havnedirektør Inge Tangerås.

Tidligere havnedirektør Inge Tangerås. Foto:

Av , og
Artikkelen er over 2 år gammel

Får ett års etterlønn - takket nei til bedre tilbud i februar.

DEL

Torsdag sendte Bergen og omland havnevesen (BOH) ut pressemelding om at de har inngått forliksavtale med tidligere havnedirektør Inge Tangerås.

«Forliket innebærer at Tangerås sitt ansettelsesforhold opphører 31. august 2017 og at Tangerås mottar etterlønn i 12 måneder fra første september 2017 fra BOH», skriver BOH i pressemeldingen.

Havnevesenet skal også dekke Tangerås sine advokatutgifter. Andre arbeidsinntekter han mottar blir trukket fra utbetalingene. Tangerås er i dag midlertidig daglig leder i Cruise Norway.

– Hemmet utviklingen av havnen

Forliket innebærer at søksmålet anlagt av Tangerås, og fratredelsessaken anlagt av BOH vil bli begjært hevet.

– Vi er veldig fornøyde med at vi har klart å avslutte en sak som har vært belastende for begge parter og har hemmet mye av utviklingen i havnevesenet. En uavklart situasjon på ledersiden har tatt mye energi og gjort noe med evnen til å ta tak i de lange linjene, sier BOH-styreleder Jan Erik Kjerpeseth til BA.

Sparebanken Vest-sjefen forteller at han har prøvd å løse konflikten gjennom å tilby en annen stilling eller økonomisk sluttpakke helt siden han tok over som styreleder i BOH i mai 2016.

Saken fortsetter under faktaboksen.

DETTE ER SAKEN

I juni 2014 ble havnedirektør Inge Tangerås sammen med daværende ordfører Trude Drevland fløyet i privatfly til Venezia for å delta i sjøsettingen av cruiseskipet Viking Star.

Det meste av kostnader for reise og opphold ble dekket av rederiet Viking Cruises som Torstein Hagen driver.

Tangerås deltok også på skipets "jomfrutur" fra Bergen til Oslo sammen med sin ektefelle i mai 2015. Også kostnadene fra denne reisen ble dekket av rederiet.

I september 2015 ble Tangerås siktet for grov korrupsjon, i likhet med Hagen og Drevland.

Korrupsjonssakene ble henlagt men Havnevensenet trakk ikke tilbake suspensjonen av havnesjefen.

9. februar 2017 ble Tangerås oppsagt fra sin stilling som havnedirektør. Begrunnelsen var at han hadde brutt det etiske regelverket i Bergen kommune.

Tangerås mente imidlertid at oppsigelsen er usaklig og varslet rettsak for å få jobben tilbake. I juli ga Bergen tingrett ham medhold i at han ikke kunne fjernes fra stillingen før rettsaken om oppsigelsens gyldighet var gjennomført.

I august kom Havnevesenet og Tangerås til enighet om et forlik som innebærer at arbeidsforholdet opphørte fra 31. august, og at han mottar etterlønn i 12 måneder.

Takket nei til tilbud om etterlønn

Det var i februar i år at havnerådet i Bergen bestemte seg for å avskjedige Inge Tangerås som følge av klare brudd på kommunens etiske regelverk.

Han fikk da tilbud om 12 måneders etterlønn og fritak for arbeid i oppsigelsestiden (3 måneder) uten avkorting dersom han skulle få seg en annen jobb. Et tilbud tilsvarende 1, 36 millioner kroner. Dette valgte Tangerås å takke nei til.

– Dette vil gi en vesentlig lavere kostnad for BOH enn det opprinnelige tilbudet. Samtidig opplever jeg det som en fair avtale som gir ham en økonomisk trygghet fremover, sier Kjerpeseth.

Tangerås selv ønsker ikke å kommentere saken overfor BA.

Saken fortsetter under bildet.

Jan-Erik Kjerpeseth, styrelder i BOH.

Jan-Erik Kjerpeseth, styrelder i BOH. Foto:

Involvert i cruisesaken

Tangerås mistet jobben i BOH etter cruisesaken der også tidligere ordfører Trude Drevland var involvert.

Den daværende havnedirektøren ble fraktet i privatfly til Venezia på reder Torstein Hagens regning, for å være med på sjøsettingen av cruiseskipet «Viking Star». Sammen med sin kone var han også med på et cruise fra Bergen til Oslo.

Politiet henla korrupsjonssiktelsene mot Drevland og Tangerås 16. desember i fjor.

Brannsjef blir havnesjef

Nåværende brannsjef i Bergen kommune, Johnny Breivik, overtar stillingen som havnesjef 1. oktober.

– Jeg er veldig glad for at vi sammen med ham kan bruke all energi på å utvikle en miljøvennlig havn med gode tjenester og styrke regionen for fremtiden, avslutter Kjerpeseth.

Artikkeltags