Dame (81) fikk krav for telesex

- Det er litt uvirkelig, sier 81-åringen om telefon-sex-regningen hun fikk i sitt navn.

- Det er litt uvirkelig, sier 81-åringen om telefon-sex-regningen hun fikk i sitt navn. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Den eldre damen ble helt oppgitt da hun fikk en falsk regning på 3000 kroner for «erotiske teletjenester».

DEL

– Forferdelig. Helt grusomt. Dette stresser meg veldig, sier hun til BA.

  • Nyheter

Av hensyn til sine nærmeste ønsker hun ikke å stå frem i avisen med fullt navn og ansikt.

– Jeg er redd det skal bli så mye styr.

For maken til urettmessig krav har hun aldri vært borti.

UGYLDIG: – De prøver seg sikkert på meg fordi de vet hvor gammel jeg er, sier hun og rister på hodet.

Avsender er selskapet Hot-line Tele LTD. På giroen står det et telefonnummer og ordene «fart og spenning hele døgnet», med store bokstaver.

På baksiden er det skrevet en fakturaspesifikasjon med særs liten skrift. Her står det at den eldre damen angivelig skal ha brukt den erotiske teletjenesten i 4972 sekunder den 5. april. Det tilsvarer nesten en hel fotballkamp – 83 minutter.

– Det verste er å bli beskyldt for å ha ringt en slik tjeneste. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, sier 81-åringen.

BA taster telefonnummeret oppført i fakturaspesifikasjonen. Nummeret er ugyldig.

Et par uker etter at Askøy-damen fikk den høyst uventede fakturaen, kom et nytt brev i posten. Denne gang er avsender inkassobyrået Oslo Creditservice. Det bemerkelsesverdige er at inkassokravet kommer lenge før betalingsfristen for den første regningen utløper.

– Jeg må jo nesten le av dette også, sier damen, som er Telenor-kunde.

– NEKT: Regional informasjonssjef i Telenor, Per A. Meling, synes hele opplegget virker merkelig.

– Jeg ville aldri betalt regningen. Dette virker veldig useriøst, sier Meling, som anbefaler folk som utsettes for slike ting å ta kontakt med Forbrukerrådet.

Han forteller at slike varianter ikke nødvendigvis fremkommer i spesifiserte telefonregninger.

– Enkelte slike tjenester legger opp til at en først ringer et telefonnummer, for så å bli ringt opp igjen fra et annet nummer. Det er ikke uvanlig at det kommer separate regninger, uavhengig av teleoperatør, sier Meling.

Da BA ringte nummeret som står oppført på fakturaen, fikk vi automatisk telefonsvarer til Perako (tidligere Oslo Creditservice II). Leder av selskapet, Tommy Jønsson, svarte ikke på BAs henvendelser i går.

Det gjorde heller ikke daglig leder Tage Jønsson i Oslo Creditservice, selskapet som sendte inkassokravet.

– BEVISBYRDEN IKKE PÅ DEG: – Bevisbyrden er ikke på den som mottar regningen, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Han har ansvar for forbrukerrettigheter ved kjøp av varer og tjenester, og anbefaler å svare skriftlig dersom du blir utsatt for slike saker.

– Skriv et brev hvor du forklarer at du ikke har benyttet deg av tjenesten. Det er de som sender kravet som har bevisbyrden.

Ved inkasso gjelder det samme.

– Vis det samme brevet til inkassobyrået. Om det er tvist, kan de ikke kreve pengene før saken er avklart. Det kan skje i Forliksrådet. Har motparten en god sak møter de deg i retten. Hvis ikke hører du ingenting, sier Halsos.

Han bekrefter at han kjenner til Hot-line Tele LTD fra før.

– De er kjent fra fem år tilbake. Også da sendte de regninger til eldre damer, sier Halsos.

Artikkeltags