Gå til sidens hovedinnhold

– Det gikk ganske dårlig

Artikkelen er over 8 år gammel

Har du det som skal til for å bli lærer?

Det ville Kunnskapsdepartementet vite.

– Vi har en kampanje for å få flere til å søke lærerutdanning. Vi prøver derfor å skape blest rundt utdanningen, og vil prøve å få flere til å vurdere muligheten før søknadsfristen går ut 15. april, sier prosjektleder Håkon Kavli i Kunnskapsdepartementet.

I den anledning var det satt opp en svart boks på Torgallmenningen i Bergen. På utsiden var det skrevet «Har du det i deg?».

Inne i boksen fikk lokale kjendiser og folk fra gaten prøve seg som lærere, via Skype. I den andre enden satt en 10. klasse på Rothaugen skole.

– Vi vil vise folk at man trenger en utdannelse og erfaring for å stå foran der. Det er fort gjort å bli litt vippet av pinnen, sier Kavli.

De oppmøtte fikk raskt vite hva de skulle undervise i, før de ble sendt inn i boksen.

– DET GIKK DÅRLIG

Tid For Hjem-programleder Kjersti Bergesen var blant de som fikk prøve seg i boksen. I forkant avslørte hun at fysikk var det hun minst ville undervise i.

Det slapp hun. Hun fikk oppgaven å lære elevene om anatomi.

– Det gikk ganske dårlig, og jeg burde nok vært litt mer forberedt, sier hun.

Ved hjelp av en dukke skulle hun vise hvor forskjellige organer var plassert på kroppen, og forklare litt om dem.

– Hva kunne du fortelle elevene?

– De ville vite en del om nyrer og lever. Utover hvor de var plassert, var kunnskapen begrenset, sier Bergesen.

LÆRERMANGEL

Til tross for at det mellom 2008 og 2012 har vært en økning på 57 prosent blant kvalifiserte søkere til lærerutdanningen, vil det ifølge Statistisk Sentralbyrå mangle over 4000 lærere i Norge i 2020.

Mange lærerutdanninger har ledige plasser, og problemet er størst ved grunnskolelærerutdanningen (1.-7. klasse).

– Det er viktig å heve statusen til lærere. Kompetanse er fremtiden, og det er lærerne som skal lære bort denne kompetansen, sier Kavli.

Dette har også Venstre-leder Trine Skei Grande tidligere tatt til orde for.

– Vi må øke statusen på læreryrket og gjøre det attraktivt for flere. Det handler om lærerutdanningen, det handler om jevnlig faglig oppdatering, og det handler om lønn, sa hun til NTB.

Kommentarer til denne saken