Det mener distriktsleder i Trygg Trafikk, Arne Aase.

Fasaden til Brun og blids lokaler i Bjørnsons gate i Bergen er tapetsert med bikinikledde modeller.

– Det er klart at en reklame med lettkledde damer er mer trafikkfarlig enn om man reklamerer for andre ting, sier Arne Aase i Trygg Trafikk.

  • Hva mener du? Bli du distrahert av halvnakne damer langs veien? Syng ut i kommentarfeltet i bunnen av saken.

Det er ikke første gang Brun og blid er blitt kritisert for å lage trafikkfarlige fasader. Også i Kristiansand har Trygg Trafikk og veimyndighetene reagerer på den lettkledde reklamen som står kloss i veibanen.

– FJERNER OPPMERKSOMHETEN

Aase mener det aktuelle krysset i Bergen i tillegg et kryss med mange ting å ta hensyn til for bilførerne.

– Det er Bybanen, biltrafikk og gangfelt her. Da trenger man ikke flere distraksjoner. Disse plakatene kan ta oppmerksomheten bort fra det som er viktig, sier han.

– Når du er ute og kjører så skal du konsentrere deg om det som skjer rundt deg i trafikken. Alt som er et blikkfang kan ta vekk oppmerksomheten fra bilføreren. Det skal ikke så mange blikkene vekk fra veien før det skjer en ulykke, påpeker han.

Distriktslederen i Trygg Trafikk er kritisk til at det settes opp reklameskilt hvor det kjøres bil, uavhengig av hva innholdet i reklamen er. Men han kjenner ikke til at det skjedd ulykker som følge av at folk har sett på plakater. Men han mener det er viktig å eliminere faktorer som kan føre til ulykker.

– Hordaland ligger på topp når det gjelder dødsulykker i trafikken, og vi bør fjerne slike ting som kan forårsake større eller mindre ulykker, sier han.

OMKJØRING

Administrerende direktør i Brun og blid-kjeden, Thorbjørn Frantzen, synes kritikken er komisk.

– Hvis menn er så dårlig til å konsentrere seg at de kolliderer på grunn av kvinner i bikini, så burde de ikke ha sertifikat. Ja, det burde kanskje også settes opp et skilt før krysset med omkjøring om Fjøsanger for menn, sier han syrlig.

– Nei, spøk til side. Jeg synes ærlig talt at Trygg Trafikk burde fokusere på andre ting. Det er ikke rapportert om utforkjøringer eller nesten-ulykker på grunn av disse modellene, så vidt meg bekjent. Men skulle det være slik at det kolliderer biler utenfor lokalene våre i Bjørnsons gaten hver eneste dag, så skal jeg fjerne plakatene umiddelbart, sier han.

– Men hensikten med plakatene er at folk skal se dem?

– Det er mange som bruker lettkledde damer i reklame, men vi selger en tjeneste hvor man må ta av seg klærne. Vi selger brunfarge, og vi kan ikke vise den med modeller i vinterklær. Vi er vel antakeligvis den eneste bedriften hvor kundene har på seg mindre klær enn modellene i reklamen vår. De fleste som soler seg i solstudioene våre gjør det naken, forklarer han.

Brun og Blid har tidligere også brukt mannlige modeller i sine kampanjer.

– Da vi hadde bilder av Kristian Kjelling var det ingen som reagerte, påpeker han.