Havarikommisjonen mener dødsulykken kunne vært forhindret

Det var to personer ombord i taubåten da den kantret. Kapteinen ble senere bekreftet omkommet.

Det var to personer ombord i taubåten da den kantret. Kapteinen ble senere bekreftet omkommet. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

En 55 år gammel mann omkom da en slepebåt kantret i Fitjar i 2014. Nå er Havarikommisjonen ferdig med sin rapport.

DEL

Kåre Magnar Alvsvåg (55) fra Stord omkom etter at en slepebåten M/S «Starkad» gikk rundt i Fitjar på Stord lørdag 22. februar for to år siden.

Det var to personer om bord da taubåten kantret i Fitjarvika. Kapteinen omkom, mens den andre overlevde.

Påpeker flere ting

Onsdag ble rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) publisert. De skriver at undersøkelsen har «avdekket at planlegging og risikovurdering av slepeoperasjonen var mangelfull.»

Havarikommisjonen mener at bedre planlegging og risikovurdering fra Fitjar Mekaniske Verksted AS (FMV) og Farsund Fortøyningsselskap AS (FFS) kunne forhindret ulykken.

Slepebåten kantret da fartøyet skulle operere som assisterende slepebåt. Fartøyets skipper kom seg ikke ut av styrehuset og omkom.

Ifølge rapporten nådde ikke skipperen frem til nødutløseren for slepekroken, tre meter fra manøverposisjonen, før slepetrossen rykket til.

Dersom nødutløseren hadde vært innen armlengdes avstand, mener SHT at ulykken kunne ha vært forhindret.

Mangelfull kommunikasjon

I rapporten kommer det frem at fartøyet som kantret var sårbart, fordi innfestingspunkt for slepeforbindelsen var midtskips og i senter Disse begrensningene var ikke beskrevet i operasjonsmanualen og ble heller ikke kommunisert til hovedslepebåten i forkant.

«Kommunikasjonen mellom kapteinene var mangelfull.», skriver Havarikommisjonen.

Farsund Fortøyningsselskap AS hadde utarbeidet manual for slepeoperasjonen og rederiets FFS Atlas var hovedslepebåt på jobben som ble gjort for Fitjar Mekaniske Verksted AS. Slepebåtens begrensninger ble ikke beskrevet i operasjonsmanualen.

Statens havarikommisjon avslutter rapporten med en sikkerhetsanbefaling der de anbefaler bedre samarbeid mellom aktørene, slik at «alle faser blir risikovurdert og at det foreligger slepemanualer for hele operasjonen der alle operasjonsprosedyrer og begrensninger fremgår.»

BA har foreløpig ikke lykkes å få en kommentar fra ledelsen i Fitjar Mekaniske Verksted AS.

Artikkeltags