Drakamp om fregattoppdrag

Artikkelen er over 16 år gammel

Flere selskaper er interesserte i å få en bit av Mjellem & Karlsen AS' fregattordre, men selskapet selv vil holde mest mulig av produksjonen i Bergen.

DEL
– Vi har vært i kontakt med flere selskaper, men ønsker ikke å si noe nærmere om hvilke, bortsett fra DOF Industri, som vi har samarbeidet med om Hanøytangen, sier administrerende direktør Paal Martens i Mjellem & Karlsen AS.

I dag møter han daglig leder Magnus Stangeland i Austevoll-selskapet DOF Industri, som brødrene Ole Rasmus og Helge Møgster står bak.

Mjellem & Karlsen AS er på jakt etter en partner de kan dele sine forpliktelser med.

HÅPER PÅ EN BIT
– Vi må sette oss ved bordet og gå gjennom disse tingene. For oss er det selvsagt kontraktene som er interessante. Vi håper å kunne overta noen av dem, sier Stangeland.

Han ser også for seg at Halsnøy Verft kan brukes som sammenstillingsdokk for de to siste fregattene.

Klubbleder Trygve Horgen ved Mjellem & Karlsen Verft AS mener derimot at dokken på Halsnøy ikke kan brukes uten betydelige investeringer.

– Dokken på Halsnøy er etter det jeg kjenner til tre meter for grunn. Det vil være en enorm kostnad knyttet til å grave ut hele dokken, så jeg tror ikke det er noe alternativ, sier Horgen til BA.

– Hvilke andre verft i området kan være aktuelle?

– Selv håper vi på Hanøytangen, slik som planlagt. Ellers har vi jo vår egen flytedokk på Laksevåg, som er stor nok. Den utvidede tørrdokken på Haakonsvern er det også teoretisk mulig å bruke. På Aker Stord har det jo også masse plass, sier Horgen.

Dersom Haakonsvern blir et aktuelt sted å sette sammen to av de fem fregattene sjøforsvaret har bestilt, betyr det at Carl Fredrik Seim og de andre eierne vil samarbeide med en dokk de selv har brukt Grete Knudsen og andre tidligere Ap-topper til å motarbeide.

TRENGER TILTRO
Paal Martens tviler på at Haakonsvern-dokken er aktuell fordi den er tiltenkt reparasjonsoppdrag på fregattene.

– Dessuten er det ganske mange år til sammenstillingen av de to skipene skal skje. Byggingen av de ulike blokkene skal fortsatt skje i Bergen, og det er vår intensjon at vi skal forsette med både militære og sivile vedlikeholdsoppdrag, sier Horgen.

– Men hvorfor trenger dere en partner dersom dere fortsatt kan gjøre alt arbeidet?

– Det som er vesentlig er at vi blir del av en konstellasjon som blir ansett som meget seriøs. Mitt personlige ønske er at løsningen skal være både langsiktig og solid fundamentert.

Artikkeltags