En av disse inneholder elleve sukkerbiter

Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Gjett hvilken.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Drikk vann uten karbohydrater, råder ernæringsfysiolog Camilla Andersen, ifølge Nettavisen.no.

IKKE TILSATT SUKKER

Hun bekrefter at såkalt «smaksvann» kan inneholde sukker tilsvarende elleve sukkerbiter. For selv om dette ikke er tilsatt sukker, men sukker fra fruktkonsentrat så gir ikke drikkene deg noe særlig annen næring enn vann og sukker. Og kroppen gjør ikke forskjell. Sukker er sukker.

SLIK SJEKKER DU SUKKERINNHOLDET

– Se om det er kcal eller karbohydrater i drikken, og tenk at to gram sukker eller karbohydrater = en sukkerbit, så kan du bare regne deg fram til hvor mye det er per flaske, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen i SomeBody .

Vi sjekket noen av flaskene med vann fra Imsdal. De presenteres som rent kildevann «med en smak av» ulike frukt- og bærtyper som appelsin, pære, sitron og blåbær.

Felles for de alle er at de inneholder ganske betydelig mengder sukker. Ikke i forhold til brus eller annen energidrikke, men når du tror du kjøper vann med smak er det altså vann med ganske mye sukker du virkelig får i deg.

Ta for eksempel en 0,7 liters flaske med «Imsdal Smak av blåbær». Her er det tre gram karbohydrater per 100 ml. Drikker du hele flaska har du fått i deg sukker tilsvarende elleve sukkerbiter. Da er det lurere å drikke rent vann og spise noen blåbær istedenfor.

– HENT HELLER NÆRINGSSTOFFER

– Det er absolutt greit å være oppmerksom på at selv om ikke sukkeret er tilsatt, er det likegyldig for kroppen. Drikke som ikke bidrar med annen næring vil det jo absolutt være greit å kutte ned bruken av, for å igjen kutte ned på unødvendig sukker. Et glass Biola er for eksempel tilsatt sukker, men her er det masse næringsstoffer å hente, så da er det helt greit med et glass om dagen, sier Andersen.

Det gode gamle rådet om at «vann er den beste tørstedrikken» gjelder altså fortsatt.

– Drikker du kalorier, blir du heller ikke mett på samme måte som når du spiser mat. Du kompenserer derfor ikke med å spise mindre og det blir vanskeligere å ha kontroll over kaloriinntaket når du drikker kalorier.

SMAKSVANN FREMFOR BRUS

Sammenlignet med for eksempel en halvliter Solo som inneholder hele 10,3 gram karbohydrater per 100 ml er smaksvann absolutt å foretrekke og det samme gjelder for de såkalte «vitaminvann» typene.

Vi sjekket innholdet i «Vitamin Boost med smak av grønn te og grapefrukt» Den inneholder fire gram karbohydrater per 100 ml. Altså ti sukkerbiter per flaske (500 ml).

Imsdal sine nye smaksvarianter inneholder også mer karbohydrater enn for eksempel Olden Eple. Den har 2,2 gram karbohydrater per 100 ml, mens alle Imsdal-produktene ligger rundt 2,5 gram til 3 gram per. 100 ml.

Artikkeltags