En laaaang prøvetur

Artikkelen er over 13 år gammel

Med dispensasjon og belgisk sjåfør får Gaia-sjef Arne Buanes teste denne 24,7 meter lange metrobussen på veiene i Bergen.

DEL

Egentlig hadde konsernsjefen i Gaia Trafikk sett for seg den lange belgiske bussen som et alternativ til Bybanen. Men den tanken har han lagt død, siden politikerne nå har valgt å gå for løsning på skinner mellom Sentrum og Nesttun.

IKKE OMKAMP

– Vi er ferdig med den debatten. Dette er en del av det supplementet vi ser for oss til bybanen, sier Arne Buanes til BA.

For mens bybanen skal utgjøre ryggraden i kollektivtrafikken i den sørlige delen av Bergen, tenker Gaia-sjefen seg at Metrobussen kan fylle den samme rollen der Bybanen ikke går

Tre dager skal den storvokste leddbussen prøve seg på veiene i Bergen. I dag går den mellom Åsane Terminal og Flesland, og i morgen mellom Åsane Terminal og terminalen i Loddefjord. Alle som vil kan få reise gratis på prøveturen. Siden bussen er over 18,7 meter, får den bare kjøre på norske veier på dispensasjon.

– Veimyndighetene i hvert land kan gi unntak. Det har ikke vært noe særlig problem å gi denne tillatelsen. Vi måtte bare ha litt tid på å gå gjennom traseene bussen hadde tenkt å kjøre, forteller Kristian Rognskog i Statens vegvesen.

RUNDTUR

Representanter fra importøren, fabrikken, bussnæringen og bypolitikere var i går på en time lang rundtur med bussen fra Mannsverk til sentrum og tilbake igjen.

– Jeg synes det gikk over all forventning, mener konsernsjef Arne Buanes i Gaia Trafikk.

– Når har du tenkt å kjøpe inn slike busser?

– Det gjør jeg når politikerne vil tillate at slike busser kan få kjøre i Norge. Det viktigste nå er å se at vi overhodet kan bruke denne typen busser i Bergen. Vi har sett at det går, sier Buanes.

Fraksjonsleder Hans Edvard Seim (H) i komité for miljø og byutvikling i bystyret er positiv.

– Det er styret i Gaia som må bestemme om de vil anskaffe slike busser. Jeg ser for meg at slike busser kunne gå mellom Åsane og telegrafbygget og på Ringvei Vest mellom Bergen Vest og Kokstad, mener Seim.

KOMMER SEG FREM

Konsernsjef Per Gunnar Rasmussen hos importøren Andr. Rasmussen Karosserifabrikk A/S i Os forteller at en buss av denne typen koster mellom fire og fem millioner kroner.

– Denne bussen går som en vanlig enleddet buss. Det unike med den er at den har veldig høy fremkommelighet. Den kommer frem stort sett der alle andre busser gjør det, sier Rasmussen.

Artikkeltags