Endelig tatt på alvor av politiet

- Nå som profesjonelle politifolk overtar, kan vi amatører legge oss på sofaen, sier Terje Bergsvåg (55) med glimt i øyet. Bergsvåg er nestleder i «Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star» og er glad politiet vurderer å etterforske den katastrofale fergebrannen i Skagerrak på nytt.

- Nå som profesjonelle politifolk overtar, kan vi amatører legge oss på sofaen, sier Terje Bergsvåg (55) med glimt i øyet. Bergsvåg er nestleder i «Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star» og er glad politiet vurderer å etterforske den katastrofale fergebrannen i Skagerrak på nytt. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

I årevis ble Terje Bergsvåg beskyldt for ville konspirasjonsteorier. Nå, 23 år etter katastrofebrannen, vil politiet granske det han alltid har hevdet.

DEL

– Det er stort. Jeg er stolt. Nå føler jeg meg veldig sikker på at saken blir etterforsket på nytt, sier Terje Bergsvåg til BA.

Men tiden er i ferd med å renne ut. Om drøye halvannet år vil dødsbrannen i Skagerrak være foreldet.

Derfor ble Bergsvåg så lettet over meldingen fra Oslo politidistrikt i forrige uke. En gruppe på åtte personer fra politiet, Økokrim og Kripos skal gå gjennom dokumenter og opplysninger for å se om «Scandinavian Star»-brannen skal etterforskes på nytt. Saken ble henlagt etter bevisets stilling 11. mars i 1991.

– RØRENDE

BA møter bergenseren i landlige omgivelser hjemme på Bontveit i Fana.

55-åringen har alltid hevdet at politiet tok feil og at brannen må ha vært forsikringssvindel. Bergsvåg festet aldri lit til politiets konklusjon om at en tidligere straffedømt dansk brannstifter, som selv omkom i brannen, tente på skipet.

Han forteller at hans personlige engasjement skyldes at en venninne av ham mistet livet i flammene, 21 år gammel.

Da han leste om saken i media, oppdaget han en rekke logiske brister. Det ledet ham til å starte sin egen granskning av tragedien.

Mistanken om at brannen var et høyt spill om penger og svindel, har styrket seg med årene. Stadig flere gode hjelpere har kommet til underveis.

– En advokat, en fra Lloyds, en fra Det Norske Veritas, branningeniører, kriminalteknikere, tidligere Kripos-folk. En hel rekke fagpersoner i ulike kategorier har jobbet gratis opp gjennom årene. Veldig rørende, sier Bergsvåg.

En annen viktig ressursperson er svenske Hasse Magnusson, som mistet to sønner og en blivende svigerdatter i brannen.

NI SABOTØRER

For tre år siden ble «Stiftelsen Etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star» etablert.

De 14 medlemmene kom med sin ekspertrapport i april 2013. De mener forsikringssvindel er det klart mest sannsynlige motivet for brannen. I juli holdt Bergsvåg og de andre i ekspertgruppen en nøye gjennomgang for politiet i Oslo.

Bergsvåg er ikke lenger en brysom mann, men en stor ressurs for politiet.

– Det er en dramatisk endring, sier hovedpersonen selv med et skjevt smil.

Bergsvåg forteller at stiftelsen mistenker at det fantes ni sabotører i besetningen om bord. Disse fulgte med skipet fra USA for å «trene opp» den nye besetningen.

– Samtlige av disse var ansatt i rederiet som mottok de 24 millioner dollarene som skipet var forsikret for.

– Vi påpeker minst 30 forhold om bord som kan sies å være sabotasje. Når alle hendelsene blir satt i system, ser man sammenhengen. Da ser man at det er en plan bak det hele, sier Bergsvåg.

Han forteller at da den opprinnelige etterforskningen ble avsluttet i 1991, ble alt dette kalt for «en rekke uheldige omstendigheter».

– Det betyr jo bare at de ikke skjønte sammenhengen, sier Bergsvåg.

Selv om eierskapet til dødsskipet har fremstått som svært uklart under sjøforklaringene og i rettssakene, påpeker han at politiet bør følge pengestrømmen.

– FØLG PENGENE

– Amerikanske Sea Escape tegnet forsikring på skipet en drøy uke før brannen. Ifølge forsikringspolisen, var skipet forsikret for dobbelt så mye som det var verdt. Påfallende, sier Bergsvåg.

Han reagerer også på at av halvannet døgn med branner, har de branntekniske ekspertene kun etterforsket snaut to timer. Det til tross for minst fem branner oppsto med mange timers mellomrom på ulike steder på skipet.

Den tidligere brannetterforskeren ved Oslo politidistrikt, Stein Bekkevold, bekreftet i forrige uke overfor VG at de mange følgebrannene på fergen ikke ble etterforsket av verken polititeknikere eller Sintef.

Nå står fire av de mest sentrale ekspertene i undersøkelsene etter katastrofen i 1990 samlet i kravet om ny gransking, ifølge VG.

Bergsvåg fremhever særlig en brann ved lugar 315. Her gjorde et brudd i et hydraulikkrør, som etter alt å dømme var koblet opp mot skipets dieseltank, at store mengder dieselolje ble pumpet inn i området hvor det brant.

Mistanken om en kriminell handling forsterkes av at det under bruddet lå fire madrasser der som kan være brukt som veke, opplyser han.

MISTET NESTEN MOTET

Bergsvåg er opprinnelig motorsykkelmekaniker og har drevet med roadracing, samt barne- og ungdomsarbeid. Grunnet trafikkskader har han i perioder vært satt ut av drift. Det har gitt ham anledning til å studere katastrofebrannen ekstra nøye.

– Hvor mye tid har du brukt på denne saken?

– Umulig å si. Det har gått i bølgedaler. Når vi har fått døren hardt i trynet, har saken blitt liggende død i perioder, svarer han.

EKSTRA BELASTNING

Gjentatte begjæringer om gjenopptakelse til Riksadvokaten har blitt avvist.

– Noen ganger sto arkivet i fare når det nærmet seg sankthans. Jeg følte meg motarbeidet fra alle hold. Heldigvis var det en del pårørende som støttet meg og ga meg ny energi.

– Det er en ekstra belastning for dem ikke å få vite hva som skjedde, sier Bergsvåg.

Artikkeltags