Nå kommer en rekke Facebook- og Instagram-endringer

Facebook-sjef Mark Zuckerberg under presentasjonen i California.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg under presentasjonen i California. Foto:

De sosiale mediene skal ikke lenger være et felles torg.

DEL

Det skriver NRK på sine nettsider.

De gjengir BBC, som forteller at Mark Zuckerberg la frem endringene de to sosiale mediene skal gjennom, på selskapets årlige konferanse om utvikling i California.

Det er planlagt en rekke endringer både i form og funksjon.

Endringene vil gjelde alle de store plattformene selskapet driver, altså Facebook, Instagram, Whatsapp og Messenger.

Disse endringene kan vi vente oss:

  • Blåfargen til Facebook vil forsvinne, både fra logoen og topplinjen. Endringene er allerede rullet ut i USA, og vil skje i flere land de kommende dagene.
  • Man skal få legge ut rene tekstmeldinger på Instagram.
  • Meldinger i Messenger blir automatisk kryptert.
  • Den appen blir også mye raskere, og integrert i Whatsapp.
  • Instagram har allerede fått omtale for at de ønsker å skjule antall «likes» folk får. Den funksjonen blir prøvd ut.
  • De skal bli flere måter å dele flyktige meldinger på.

Zukerberg var også tydelig på at Facebook fra nå av skal bli mer privat. Han sa at de i 15 år har jobbet med å bygge digitale varianter av bytorg, der det har handlet om å kommunisere med mange på samme tid.

Selskapets nye slagord er nå: «Fremtiden er privat».

Facebook har tidligere fått mye kritikk for å ikke håndtere personvern på en god måte, og flere ganger har sensitive opplysninger blitt lekket.

Blant anne da Cambridge Analytica-skandalen ble rullet opp.

– Jeg vet at mange ikke tror vi mener alvor. Vi har ikke akkurat det beste ryktet når det gjelder personvern, for å si det forsiktig, sa Zuckerberg ifølge NRK.

Artikkeltags