Får pris for vakker Bybane

Bybanen utgjør en 9,8 kilometer lang trasé fra Byparken til Nesttun og har kostet 2,2 milliarder kroner. Den åpnet 22. juni 2010, 45 år etter at trikken i Bergen ble nedlagt.

Bybanen utgjør en 9,8 kilometer lang trasé fra Byparken til Nesttun og har kostet 2,2 milliarder kroner. Den åpnet 22. juni 2010, 45 år etter at trikken i Bergen ble nedlagt. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Ble hedret med «Vegdirektørens pris for vakre veger».

DEL

– For første gang på flere tiår har en by her til lands fått et nytt skinnegående kollektivtransportsystem som er bygget opp helt fra grunnen av, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Vegvesenet er så fornøyd at veidirektør Terje Moe Gustavsen fredag delte ut «Vegdirektørens pris for vakre veger» under byutviklingskonferansen i Grieghallen i Bergen. Dette er en prestisjetung hederspris, forklarer Vegvesenet.

BRUKERVENNLIGE LØSNINGER

– Her har byen fått et helt nytt kollektivtransportsystem med en helhetlig design og brukervennlige løsninger, sa Gustavsen.

Juryen har trukket fram formgivning og materialbruk. Bybanen har gode estetiske kvaliteter som er tilpasset omgivelsene, og brukervennlige løsninger med universell utforming i alle ledd har vært en viktig forutsetning, uttaler juryen.

PRISDRYSS TIL BYBANEN

– For helheten er det likevel svært viktig at de overordnede målsettingene for kollektivtrafikk og byutvikling så langt har vært vellykkede, heter det.

Det er ikke første gang at Bybanen har blitt satt pris på. I fjor vant den prisen for «Worldwide Project of the Year» av Light Rail Transit Association i London.

I november vant også Bybanen Kollektivtrafikkprisen for 2012 ble torsdag tildelt Bybanen i Bergen. Bak kåringen står fylkeskommunene ved Samferdselssjefskollegiet og Kollektivtrafikkforeningen.

Artikkeltags