– Det er skammelig at en mann som åpenbart trenger å komme seg videre blir nektet adgang.

Det sier Petter Haraldsen, som var tilfeldig forbipasserende til hendelsen ved taxiholdeplassen i Bergen sentrum torsdag ettermiddag. Han så at mannen hadde behov for hjelp, og henvendte seg til fire ulike taxisjåfører, uten at de aksepterte å kjøre rullestolbrukeren.

Først ved femte forespørsel ble mannen kjørt, forteller Haraldsen.

– Det er pokker så sjokkerende, sier Haraldsen til BA.

– ÅPENTBART GOD NOK PLASS

Taxisjåførene argumenterte med at bilen var for liten. Ifølge Haraldsen er det bare tull.

– Det var helt åpenbart god nok plass. Vi foreslo å legge sammen rullestolen, eller plassere den i bagasjerommet.

Rullestolbrukeren ble til slutt glad da det endelig var en taxi som ville kjøre ham.

– Han takket meg for hjelpen. Blikket lyste opp da den femte taxien slapp ham inn, sier Haraldsen.

Han fikk ikke med seg hvilke taxiselskaper de rullestolnektende sjåførene var tilknyttet – eller hvem som til slutt gjorde jobben sin og tok rullestolbrukeren med.

– SPESIELT OBS PÅ Å BETJENE ELDRE, UFØRE OG BARN

Administrerende direktør i Bergen Taxi, Jan Valeur, er klar på at taxinæringen har et ansvar for å yte like god service til funksjonshemmede som andre.

På generelt grunnlag sier Valeur følgende.

– Dersom det var plassmangel, burde sjåføren kontaktet en annen bil med bedre plass til å ta oppdraget – eventuelt ringt sentralen for å få en egnet bil, sier Valeur.

Taxiselskapet sier de har tydelige rutiner ved sjåføropplærings-kurs.

– Vi er spesielt obs på å betjene eldre, uføre og barn – det er standardpensum vi går gjennom ved sjåførkurs. Jeg håper ikke den manglende servicen torsdag var noen av våre ansatte, sier han.

Han råder kunder som opplever en så mangelfull service som i går om å kontakte det aktuelle taxiselskap.

– Kunden bør registrere taxiselskap, registreringsnummer på bilen, og sende en klage. Da kan vi følge det opp.

Det er daglig leder i Norgestaxi, Jan Tennfjord, enig i.

– Det er vår plikt å utføre alle oppdrag uansett, så lenge det ikke er fare for liv og helse. Alle sjåfører skal være kjent med det. Jeg vil råde personer som opplever dette å rapportere det inn til sentralen, sier Tennfjord.

– FORFERDELIG SKUFFENDE

Norges Handikapforbund synes det er svært beklagelig at slike hendelser skjer.

– Det er forferdelig skuffende. Det er dessverre langt fra første gang vi hører om lignende tilfeller, sier Arne Lein i Handikapforbundet.

Han mener det først og fremst er holdningene det er noe galt med.

– Taxisjåførene må forstå at enhver borger skal ha lik rett til den samme servicen. For noen kan det være mer bekvemt å avise rullestolbrukere, sier Lein, som mener de har god dialog med taxinæringen.

– Vi har hatt god kommunikasjon med taxiforbundet. Vi har tatt opp lik tilgang for alle. Jeg opplever at de er svært positiv til godt samarbeid, og til å finne løsninger, sier Lein.