Forfatter Harald Sætre og forlegger Otto Ersland gjør det klart med en gang, flere av disse båtene er verdt sin egen bok, men et utvalg måtte gjøres for at ikke boken skulle bli for omfattende.

– Vi delte inn båtene i ulike kategorier og valgte de mest interessante fra hver. Verne interesser har vært et avgjørende kriterium, sier forfatteren, som gjerne kunne inkludert 10–15 båter til.

– Og så har vi kun fokusert på båter som fremdeles flyter, skyter Ersland inn.

Resultatet er omtrent 200 sider med bilder og historier om utvalgte veteranbåter fra de tre vestlandsfylkene.

Flere av de vakre skutene kan skues på Vågen i Bergen denne helgen i forbindelse med Fjordsteam 2018.

Spurte og grov

– Vi reiste rundt på alle disse veteranbåtfestivalene med båtene MS «Granvin» og DS «Stord 1». Besøkende som kom om bord spurte og grov om båtenes bakgrunn. Da fikk jeg ideen til å samle disse historiene i en bok som folk kunne kjøpe med seg hjem, forklarer Harald Sætre.

Saken fortsetter under bildet.

 

Tidsreise

– Disse båtene er fantastiske tidsbilder med spesialdesignet tidsriktig interiør. Når du går om bord i en båt fra 1953, så ER du i 1953, sier Otto Ersland og legger til at om bord i mange av disse båtene var det mye finere en det folk flest hadde det hjemme.

Det er ikke vanskelig å forstå hva han mener der vi sitter i salongen til «MY Faun» fra 1916. Med fasettslipte glass i vinduer og speil, sofa i plysj, blankpolert treverk i mahogni og en bar i det ene hjørnet fremstår lystyachten omtrent som da den var ny.

Nettopp «Faun» er valgt både til lanseringen og til å pryde bokens forside.

Saken fortsetter under bildet.

 

Heller «HSD posten en Donald»

– Bestefar var båtsmann på DS «Ullensvang», selv etter at han pensjonerte seg som sjømann fikk han tilsendt internbladet «HSD Posten». Jeg leste det med stor iver, jeg var 7–8 år gammel og broren min fikk ha Donald bladet i fred, dette var mye mere spennende.

Sætre forklarer hvor lenge han har hatt interesse for båter og sjømannsliv.

– Selve arbeidet med boken startet for to år siden, men siden 1970-tallet har jeg samlet på alt av avisutklipp og lagt det i skoesker, forklarer han videre.

Saken fortsetter under bildet.

 

En hyllest

Selv er han pensjonert bankmann og bruker dugnadstimene sine på styrearbeid opp mot myndigheter og finansiering til veteranbåtene.

– Det sies at dugnadsånden er død i Norge, det stemmer overhodet ikke når det gjelder båt i hvert fall.

Denne boken er en hyllest til alle de som frivillig legger ned tusener av dugnadstimer, sier Otto Ersland.

Denne helgen ligger rundt 70 vakre veteranbåter langs Vågen i Bergen i forbindelse med Fjordsteam. Flere av disse kan du lese om i boken.