Når den nye terminalen åpner 17. august 2017 vil nye Flesland ha kapasitet til å håndtere 7,5 millioner passasjerer i året.

Med det vinker Avinor farvel til kapasitetsproblemer i dagens terminal. Norwegian benytter anledningen til å lansere to nye direkteruter til USA.

– Den mest spennende rutesatsingen i Bergen noen gang, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup ved Bergen lufthavn Flesland.

Nylig ble det klart at Norwegian legger ned direkteruten fra Bergen til JFK-flyplassen i New York.

To ukentlige avganger

Under en pressekonferanse på Flesland tirsdag opplyser Norwegian at de i stedet starter direkterute til Stewart International flyplass, som ligger cirka ti mil nord for Manhattan.

Herfra skal passasjerer busses til New York, en tur som tar cirka halvannen time.

Det blir også startet direkterute fra Bergen til Providence i Rhode Island, halvannen times kjøring fra Boston.

Her går det tog og buss mellom flyplassen og Boston sentrum.

Ruten til New York starter opp 2. juli. Det blir to ukentlige avganger fra Stewart til Bergen, på torsdager og søndager, frem til 26. oktober. Retur blir mandag og fredag.

Det blir også to ukentlige avganger til Providence, mellom 1. juli og 24. oktober. Tirsdag og lørdag går turen fra Rhode Island, mens retur fra Flesland blir onsdag og søndag.

Nye fly

Forskjellen fra den forrige direkteruten til New York er blant annet at Norwegian øker frekvensen fra én til to avganger i uken, og at sesongen varer lengre – i første omgang ut oktober.

– Jeg vil dra New York-ruten ut desember og starte opp igjen i mars neste år, men det er ikke endelig bestemt. Først skal vi evaluere, sier Thomas Ramdahl, kommersiell direktør i Norwegian, til BA.

Det er neppe trafikkgrunnlag for å utvide direkteruten til Boston tilsvarende, opplyser han videre.

Rutene skal betjenes av den nye flytypen Boeing 737 MAX.

De nye MAX-flyene tar 189 passasjerer, omtrent hundre færre enn Dreamlinerne. Seteplassene er også noe mindre. De splitter nye Max-flyene vil ikke ha WiFi om bord med det samme, men det vil komme etter hvert, opplyser Norwegian.

Norwegian har bestilt over 100 fly av denne typen, og det første flyet blir levert på forsommeren. Bergen blir da den første og eneste skandinaviske byen som får ruter med denne nye flytypen fra amerikanske Boeing.

– MAX har flere seter og lengre rekkevidde enn sammenlignbare flytyper, noe som muliggjør rimelige interkontinentale ruter mellom mindre flyplasser. MAX reduserer også drivstofforbruket og Co₂-utslippene med 14 prosent sammenlignet med dagens mest moderne og sammenlignbare fly, opplyser Norwegian.

Fra før er det kjent at det i forbindelse med ny terminal åpner fem nye direkteruter fra Bergen, til Budapest (Wizz Air), Glasgow (Flybe), Göteborg (Widerøe), St. Petersburg (Rusline) og Zürich (Swissair).

– En stor dag

Norwegian har siden selskapet startet å fly direkte fra New York til Bergen med Dreamliner i 2014 erfart at flyene fylles opp med både nordmenn og amerikanere, får BA opplyst.

Av den grunn ønsker også reiselivsnæringen den nye USA-satsingen velkommen.

– En stor dag, jubler reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg.

Han viser til at det amerikanske markedet i en årrekke har vært på topp i antall besøkende til regionen.

– Også i betalingsvilje. Spesielt de siste tre årene med nye ruter og en gunstig dollarkurs, har antall gjestedøgn økt meget bra. Med enda bedre tilgjengelighet ser vi for oss å styrke potensialet for videre trafikk – noe som regionen nå trenger med ny overnattingskapasitet som bygges, sier Warberg.

Les også: For en hotellboom!

På vel ti år har antallet direkteruter til utenlandske destinasjoner økt fra med fra 9 til 35 byer.

Warberg mener dette viser at prosjektet Fly BGO har båret frukter. Formålet er nemlig å få flere direkteruter til Bergen som skal gagne reiselivet i hele regionen.

Fly BGO er et fellesprosjekt finansiert av Hordaland fylkeskommune, Sogn & Fjordane fylkeskommune, Bergen kommune, Innovasjon Norge, Avinor og Bergen Reiselivslag.