Carl ble nektet om bord på Norwegian-fly

Carl Bagge ble nektet å fly fra Warszawa. Han fikk beskjed om at han var full.

Carl Bagge ble nektet å fly fra Warszawa. Han fikk beskjed om at han var full. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Ble beskyldt for å være full. Alkotest viser at han var klin edru.

DEL

3. mai i år skulle Carl Bagge (48) reise tilbake til Bergen etter en forretningsreise i Warszawa i Polen. Flyet han booket skulle til Stavanger, der han skulle i et forretningsmøte, før han skulle videre med fly til Bergen noen timer senere.

Slik gikk det ikke.

Da Bagge kom på flyplassen i Warszawa rundt klokken 10 og skulle sjekke inn, fikk han en uventet beskjed.

– Mannen bak skranken sa til meg at jeg var for full, og at jeg ikke kom med flyet, forteller 48-åringen.

– Tuller du?

Han er skråsikker på at han ikke hadde rørt en dråpe alkohol på hele turen, og spurte om han tullet.

Svaret var nei. Bagge var ikke ønsket på flyet.

– Jeg vet at det ikke nytter å hisse seg opp, så jeg forsøkte å forholde meg rolig og snakke med ham. Det nyttet ikke. Det var ikke mer å diskutere, sier Bagge.

Fortvilet forsøkte han å kontakte Norwegian sin kundetelefon. Da han til slutt fikk hjelp, ble han bedt om å prøve tjenesten der man sjekker inn selv. Men da var det for sent. Gaten var stengt.

Han følte seg svært urettferdig behandlet, og bestemte seg for å få tatt en alkotest for å bevise at han sletts ikke var full. Etter å ha spurt seg frem på flyplassen, ble han henvist til politistasjonen ikke langt fra flyplassen.

Han tok beina fatt, og fikk tatt en test. Klokken viste da 1200, cirka to timer etter at han forsøkte å sjekke inn på flyplassen.

Resultatet viser at 48-åringen ikke hadde promille.

Viste alkotest

Bagge forteller at han tok med seg en utskrift av alkotesten tilbake til mannen i innsjekkingen.

– Han hevdet det ikke var meg som hadde tatt testen, og ba meg forlate området før han tilkalte politiet, forteller 48-åringen opprørt.

For å komme seg hjem til Bergen, måtte Bagge kjøpe ny billett med SAS. Forretningsmøte i Stavanger ble avlyst. Etter over syv timers venting på flyplassen i Warszawa kom han seg til Bergen via København.

Flyet landet på Flesland 2220, en god del timer senere enn det som var planlagt.

Bagge reiser mye i jobbsammenheng, og anslår selv at han foretar om lag 20 reiser årlig.

– Jeg har aldri i mitt liv opplevd lignende. Det er definitivt det verste jeg har vært borti, sier han.

Han har i ettertid vært i kontakt med Norwegian, og er alt annet imponert over svaret.

– De tilbyr å refundere SAS-billetten jeg kjøpte, men beklager ingenting. De tror ikke på at jeg ikke var full. På toppen av det hele viser de til at avgjørelsen om å nekte meg på flyet ble en person med lang erfaring, raser 48-åringen.

Slik svarer Norwegian

I det siste svaret fra Norwegian står det:

«I tilfeller hvor det er stilles spørsmål vedrørende hvorvidt en person er «fit to fly» er det blant annet personalet ved innsjekk som tar slike avgjørelser. Dette i tillegg til at personalet ved gate, samt kabinpersonalet og kaptein også tar denne type avgjørelser når det er påkrevet.

I dette tilfellet ble det ved innsjekk gjort observasjoner av innsjekkingspersonalet, hvorpå det ble tatt en beslutning om at du ikke fikk sjekke inn på den aktuelle avgangen. Avgjørelsen ble tatt av en senior supervisor agent, med lang erfaring.

Jeg viser for øvrig til tidligere svar. Vi har i dette tilfellet tilbudt refusjon av ny billett med SAS, og vi står fortsatt fast ved dette tilbudet. Dersom du ønsker refusjon av billetten, må jeg be deg legge ved kvitteringen, samt oppgi ditt kontonummer og din adresse.

På vegne av Norwegian beklager jeg de uleiligheter du har opplevd, og jeg håper at vår redegjørelse forklarer bakgrunnen for avgjørelsen».

Bagge er ikke fornøyd med dette svaret.

– Dette svaret gjør at jeg står igjen som personen som var for ruset til å fly, og vedkommende som begikk feilen går fri, sier han.

– Han opptrådte avvikende

Han har siden begynnelsen av mai forsøkt å få tilsendt rapporten der hendelsen beskrives. Den har han ikke fått.

Senest 27. mai opplyste Norwegian at de ikke har mottatt rapporten.

Onsdag kom Norwegian med dette svaret til BA:

– Vi har forståelse for att passasjeren opplevde dette som en ubehagelig situasjon og det beklager vi virkelig, sier Charlotte H. Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian.

Sikkerheten om bord har absolutt høyeste prioritet for Norwegian.

– I dette tilfellet opplevde personalet i innsjekkingen at passasjeren opptrådte på et unormalt og avvikende sett noe som resulterte i att han ble nektet å fly, forklarer Jacobsson.

Artikkeltags