Bergen Air Transport møter kraftig turbulens, men vil lande rundt null

OPTIMIST: Daglig leder og eier Geir Hellsten i Bergen Air Transport måtte gå inn med over fire millioner kroner i ny kapital selskapet tidligere i år, men er optimistisk med tanke på fremtiden. ARKIVFOTO: SVEIN TORE HAVRE

OPTIMIST: Daglig leder og eier Geir Hellsten i Bergen Air Transport måtte gå inn med over fire millioner kroner i ny kapital selskapet tidligere i år, men er optimistisk med tanke på fremtiden. ARKIVFOTO: SVEIN TORE HAVRE

Artikkelen er over 3 år gammel

Bergens minste flyselskap, Bergen Air Transport, sliter med anstrengt marked og fall i omsetningen. Shetland-ruten har landet for godt.

DEL

– Vi håper på et nullresultat i år. Og det skal vi klare, sier daglig leder Geir Hellsten i miniflyselskapet med seks ansatte, til BA.

I så fall fortsetter Bergen Air Transport utviklingen som preget 2015. Tallene viser en omsetning på drøyt 26 millioner kroner, ned rundt tre millioner fra året før. Resultatet før skatt endte på 800.000 kroner, mot 2,3 millioner kroner i 2014.

Frisk kapital

Tidligere i år skjøt den daglige lederen inn i overkant av fire millioner kroner i frisk kapital. Det forklarer han både med at egenkapitalen var tapt, behov for økt likviditet samt krav fra luftfartsmyndighetene som må oppfylles for å beholde nødvendige lisenser.

Selskapet har redusert bemanningen både ved å kutte i administrasjonen, samt ved at to piloter av ulike årsaker har vært permitterte. I dag er det seks ansatte i Bergen Air Transport.

I årsberetningen fra 2015 heter det at selskapet jobber kontinuerlig med å tilpasse seg markedet. En av de tilpassingene har vært å avvikle ruteflygingene mellom Bergen og Shetland, som ble startet i slutten av 2014.

– Det var ingen reisende mellom Bergen og Shetland. Derfor ble ruten lagt ned i august, sier Hellsten.

Notodden og taxi

Dermed står selskapet tilbake med den daglige ruten mellom Bergen og Notodden, samt taxi- og charter-flyging.

Også Notodden-ruten har hatt kraftig fall i trafikken. Tall fra Avinor viser en nedgang på rundt 60 prosent fra i fjor til i år. Det merkes for Hellsten.

– Vi prøver å holde Notodden-ruten i gang, og har ingen planer om å gjøre endringer her, sier Bergen Air-lederen.

Oljekrisen

MINDRE PÅ VINGENE: Bergen Air Transport sine fly har vært mindre på vingene. ARKIVFOTO: SVEIN TORE HAVRE

MINDRE PÅ VINGENE: Bergen Air Transport sine fly har vært mindre på vingene. ARKIVFOTO: SVEIN TORE HAVRE

Bergen Air Transport så dagens lys i 1998. I starten drev Hellsten og mannskapet hans utelukkende med frakt- og charter-flyging. I 2000 overtok selskapet ruteflygingen mellom Bergen og Notodden. Behovet for denne oppsto i 1985, da Hydro trappet ned virksomheten på Notodden og Rjukan, og tilbød de ansatte jobb i oljeindustrien på Vestlandet.

Hellsten mener nedturen i oljerelatert virksomhet er noe av grunnen til bølgedalen selskaper er i.

– Vi er lokalisert på Vestlandet, og har blant annet flydd mannskap som skal mønstre på og mønstre av skip. Men så lenge skipene ligger i opplag, er jo ikke det behovet så stort, sier Hellsten.

Han påpeker at flyselskapet i dag har en bredere dekning enn bare oljeindustri.

– Markedet skal opp

Og han er kronisk optimist.

– Vi har jo tro på det vi holder på med. Vi tror markedet skal opp igjen, og at flere vil fly fremover, sier Hellsten.

– Widerøe vurderer innkjøp av større fly for å ta opp kampen mot Norwegian og SAS på innenriksnettet. Kan det åpne muligheter som gjør at du blir fristet til å satse større?

– Ja, det kan det. Vi er alltid åpne for endringer som kan gi nye muligheter, men har ingen konkrete planer i dag.

Viktig for Notodden

Blant dem som er svært glade for at Bergen Air Transport opprettholder ruteflygingen mellom Bergen og Notodden, er konstituert lufthavnsjef Dag Flåterud ved Notodden lufthavn. Per i dag er det lille bergensselskapets daglige flyruter den eneste ruteaktiviteten som er å finne på Notodden.

– Vi er glade så lenge Geir fortsetter å fly, sier Flåterud til BA.

Han forteller at flyplassen har merket nedgangen i passasjertallet, men at han nå registrerer at det har tatt seg litt opp igjen. Grunnen til at passasjertrafikken mellom Bergen og Notodden har falt, vil han ikke ha noen mening om.

– Nei, det blir bare spekulasjoner, sier Dag Flåterud ved Notodden flyplass.

Bergen Air Transport

Bergen Air Transport ble etablert i 1998.

Selskapet har i dag seks ansatte og hovedbase på Flesland.

Selskapet opererer flyruten mellom Bergen og Notodden lufthavn, i tillegg til charteroperasjoner og frakt, og har en flåte bestående av tre fly.

Artikkeltags