Eirín Kristiansen raser mot SAS etter Oslo-tur

Eirín Kristiansen mener hun ble utsatt for uakseptabel oppførsel.

Eirín Kristiansen mener hun ble utsatt for uakseptabel oppførsel. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Det er helt utrolig, sier Eirín Kristiansen (21) om hendelsen.

DEL

Bloggeren mener hun ble utsatt for uakseptabel oppførsel fra en SAS-ansatt da hun skulle hjem fra Oslo torsdag kveld.

Hendelsen skal ha skjedd da hun satt ved gaten på Gardermoen, der hun var på plass 45 minutter før ombordstigning.

– Jeg ventet med å gå om bord til det ble slutt på køen, men da jeg gikk bort og skulle skanne meg inn fikk jeg spørsmål om «Hvor jeg trodde jeg skulle?». Deretter fikk jeg beskjed av SAS-damen om «å ta med moren min neste gang», beskriver hun.

– Slo etter meg

Bloggeren fra Åsane forteller at hun ble sjokkert, og derfor sa «Unnskyld?» til kvinnen for å sjekke om hun hadde hørt rett.

– Da gjentok hun det og sa «Du er for liten til å reise og trenger tydeligvis mammaen din», raser 21-åringen

Ifølge Kristiansen var det da fortsatt en kø av passasjerer som ikke hadde kommet seg inn på flyet.

Bloggeren forteller at hun til slutt opplevde at ting hadde ordnet seg, men at situasjonen snudde da hun ba om å få navnet på den ansatte for å ta saken opp med SAS-ledelsen direkte i etterkant.

Da den ansatte ikke skal ha ønsket å oppgi navnet sitt, tok bloggeren et mobilbilde av navneskiltet hennes. Ifølge Kristiansen ble det dårlig mottatt.

– Hun åpnet dørene til korridoren inn mot flyet og gikk inn. Jeg tok det som et ok om at jeg kunne gå om bord, og fulgte etter. Da begynte hun å dytte meg ut og slo tre ganger etter hendene mine hvor jeg holdt telefonen, hevder hun.

Ifølge Kristiansen opplyste kvinnen at politiet ville bli tilkalt hvis hun ikke fjernet seg fra gaten.

– Hva gjorde du da?

– Det var tre andre som heller ikke slapp inn. De kom bort og trøstet meg, jeg var helt ifra meg. Jeg har aldri blitt snakket til på den måten før, sier Kristiansen.

– Utrolig respektløst

Eirín Kristiansen har i flere år vært en av landets mest populære bloggere. I mars sa hun at 90.000 lesere var innom bloggen ukentlig.

Gjennom jobben sin reiser hun mye og er derfor fast kunde hos SAS. Nå tenker hun å bytte flyselskap.

– Man snakker ikke så stygt til kundene sine. Det er utrolig respektløst, sier Kristiansen.

Da BA snakket med henne torsdag kveld hadde hun omsider kommet seg hjem med et senere fly til Bergen, som SAS ordnet for henne.

Selv om hun fikk ny tur, mener Kristiansen at den dårlige kundebehandlingen fortsatte da hun kom i kontakt med SAS sine serviceansatte.

– De kom bort og startet samtalen med å si at det ville få konsekvenser hvis jeg ikke slettet bildet. Jeg fikk ingen form for unnskyldning av kollegaens oppførsel, sier Kristiansen. 

SAS: – Kom altfor sent

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS kjente ikke til saken da BA tok kontakt samme kveld.

Fredag opplyser han at det er blitt skrevet en intern rapport om hendelsen. Han bekrefter at fire personer ikke kom med flyet til Bergen de hadde sjekket inn på.

– De har kommet til utgangen tre minutter før avgangstid. Det er altfor sent. Utgangen var stengt og passasjerene var blitt kansellert, som en følge av at de ikke var der i tide, sier Johansen til BA.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS. Foto:

Han kan ikke opplyse hva som står i rapporten, men mener at innholdet nyanserer saken.

At Kristiansen skal ha sittet klar like i nærheten av gaten forandrer ingenting, mener informasjonssjefen.

– De har kommet for sent til flyet og vi forstår at det har vært en frustrasjon forbundet med det. Det har vært en dialog, som er noe mer balansert enn det som fremkommer her, men det er ikke i samsvar med hvordan vi skal kommunisere med våre kunder.

Beklager uttalelsene

Etter å ha hørt hvordan Kristiansen beskriver hendelsen, ønsker informasjonssjefen å beklage.

– Basert på uttalelsene som blir gjengitt, så har vi ikke noen problemer med å beklage. Det er ikke i samsvar med hvordan vi skal kommunisere med våre passasjerer, men opplysninger vi har innhentet balanserer opptrinnet i betydelig grad. Vi ønsker ikke å gå i detalj, da vi ikke uttaler oss om våre passasjerer, sier Johansen

Han sier at gaten vanligvis stenger 10-15 minutter før avgang. Da er det opp til å passasjeren å følge med, selv om de allerede har sjekket inn.

– Ja, det var kanskje kø inn mot flykroppen, men på ett eller annet tidspunkt er man nødt til å stenge.

Artikkeltags