Folkefest og ny hverdag når Hardangerbroen åpner

Lørdag åpner Hardangerbroen. Dette vil samtidig bety slutten for fergesambandet Bruravik-Brimnes.

Lørdag åpner Hardangerbroen. Dette vil samtidig bety slutten for fergesambandet Bruravik-Brimnes. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Når Hardangerbroen åpner lørdag, får Oslo og Bergen en ny «fastlandsforbindelse». En gammel drøm går i oppfyllelse i Hardanger når den siste fergen mellom Brimnes og Bruravik klapper til kai.

DEL

Veifarende mellom Øst- og Vestlandet har hatt det vanskelig etter at Gudvangatunnelen ble stengt.

Den stengte tunnelen mellom Gudvangen og Flåm har ført til at bilistene som kjører mellom landets to største byer ikke kan bruke tre av de viktigste veiene over fjellet.

De veifarende har vært henvist til ferger. Spesielt på fergen Brimnes – Bruravik har trafikkøkningen vært voldsom. I helgen ble det meldt om kilometerlange køer og timevis med venting for å komme over Hardangerfjorden.

Lørdag ettermiddag er dette problemet over. Hardangerbroen åpnes, og fergene går sine siste turer.

Kostnadene er 2,5 milliarder 2013-kroner. Bilistene skal betale det meste gjennom bompenger. For en personbil blir prisen 150 kroner mens store biler over 3,5 tonn må ut med 600 kroner.

50 prosent rabatt er mulig ved forhåndsbetaling.

PLANLAGT

– Broen åpner som planlagt lørdag. Åpningsseremonien begynner klokken 1230 med taler og snorklipping ved samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).

En karavane av veteranbiler og gjester kjører over broen, og etter det må det ryddes opp og skiltes om. Vi regner med at vi kan åpne for allmenn trafikk på broen ved 15-tiden, sier prosjektleder Øivind L. Søvik i Statens vegvesen.

Det er beregnet at 2.100 kjøretøyer vil passere broen daglig i gjennomsnitt. Trafikken om sommeren er større enn om vinteren. Og så lenge Gudvangatunnelen er stengt, blir trafikken trolig betydelig høyere enn beregnet.

– Det er ikke noe problem, vi kan håndtere trafikken, sier Søvik.

ØNSKET ÅPNING

Han forteller at det kom en henvendelse om tidligere åpning av broen da det ble klart at Gudvangatunnelen blir stengt i flere uker.

– Det var uaktuelt, for vi hadde en del arbeid igjen. Blant annet holdt vi på denne uken med å heise ned den ene kranen fra det 202 meter høye brutårnet. Skulle vi ventet med arbeidet som gjensto, måtte vi sendt entreprenørene hjem, og så måtte vi strengt broen senere for å ta igjen arbeidet.

Søvik sier at det er hektisk innspurt den siste uken før åpningen, men alt er under kontroll. Noe arbeid vil fortsatt stå igjen etter at trafikken er satt på, men mye av det kan utføres uten å stenge broen.

FOLKEFEST

Broåpningen er planlagt som en stor folkefest både ved broen før åpningen og i Eidfjord, der folk fra kommunene omkring samler seg til kulturarrangement og dans på kvelden.

Kommunene i Hardanger har kjempet en lang kamp for fastlandsforbindelsen. Tanken ble lansert første gang i 1937. I 1996 sa Stortinget nei til broplanene, men ti år etter ble broen enstemmig vedtatt i Stortinget.

De siste årene har arbeidet pågått for fullt. Dårlig vær, blant annet orkanen «Dagmar» førte til forsinkelser. Derfor ble åpningen av broen utsatt fra juni til august i år.

SLUTT FOR FERGER

Når broen åpnes, er det slutt for fergesambandet Bruravik – Brimnes. Den siste uken har fergemannskapene hatt noen av sine mest hektiske dager noensinne på grunn av stengningen av Gudvangatunnelen.

– De ansatte har gjort en fabelaktig ekstrainnsats for å få avviklet trafikken. Søndag var det kø helt fra Brimnes til Eidfjord, og det er 6 kilometer. Fergene har gått fulle fra formiddag til sen kveld, og det er satt opp ekstraturer, forteller kommunikasjonssjef Ingrid Færøyvik i Fjord1.

De to siste ferjene med biler går fra begge sider mellom Brimnes og Bruravik klokken 1450 lørdag.

Artikkeltags