Fredet reserveferge fikk motorstans midtsjøs

MF «Skånevik» er like fin som den var da den var ny, og fra torsdag er fjordfergen fra 1967 tilbake i ordinær rutetrafikk.

MF «Skånevik» er like fin som den var da den var ny, og fra torsdag er fjordfergen fra 1967 tilbake i ordinær rutetrafikk. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Fredag morgen fikk MF «Skånevik» motortrøbbel. Veteranfergen kom tilbake i ordinær trafikk dagen før.

DEL

MF «Skånevik» har ikke vært i ordinær rutetrafikk siden 2004, men denne uken ble den hentet tilbake fra pensjonisttilværelsen for å bemanne fergesambandet Klokkarvik-Lerøy-Bjelkarøy-Hjellestad.

Fredag fikk veteranen imidlertid motorstans midt i ruten med fem passasjerer pluss biler ombord.

– Denne fergen har to motorer, og en av dem har stans. Den andre fungerer, og de får nå bistand fra hurtigbåten «Tornerose» når de skal legge til kai, sier Andreas Bull ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge til BA.

Han understreker at situasjonen ikke er dramatisk, og at det ikke blåser i området.

– De har full kontroll, sier han om mannskapet på fem.

GODKJENT TIRSDAG

MF «Sundferja» som vanligvis bemanner strekningen er på verksted på grunn av tekniske problemer som oppsto tirsdag.

Det er GulenSkyss som driver ruten, og de tok derfor kontakt med «Ferjelaget Skånevik» for å høre om veteranen kunne være reserveferge.

Tirsdag gjennomførte man en testrute og veteranfergen ble godkjent for bruk. Fra torsdag var fjordfergen fra 1967 tilbake i ordinær rutetrafikk.

Det er første gang siden Stiftinga Brørvikskuto midlertidig kjøpte henne fra HSD i 2004 at «Skånevik» er i ordinær rute igjen, selv om det har gått i turistrute mellom Balestrand og Fjærland om sommeren. Fergelaget overtok eierskapet på fergen i 2005.

Siste ordinære rute hun traffikerte I Hordaland var den såkalte «Fjellbergruten» i Sunnhordland. Da fergelaget overtok fjordfergen, som var bygget i 1967 på Ulstein Mekaniske Verksted, hadde den vært i HSDs eie siden den var ny.

Artikkeltags