Trodde tankskipet sto i ro før ulykken

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankeren «Sola» TS natt til torsdag 8. november i år.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankeren «Sola» TS natt til torsdag 8. november i år. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Havarikommisjonen sier at de «har ingen indikasjoner på at tekniske installasjoner ikke har fungert i forkant av kollisjonen».

DEL

På pressekonferansen fremkommer det at besetningen på «Helge Ingstad» trodde at tankskipet «Sola» sto i ro eller var en del av havnen på Stureterminalen da losen på tankskipet ba fregatten om å svinge unna styrbord. De trodde skipet var havn på fastlandet.

– Da Stureterminalen først ble synlig for fregatten, lå tankskipet fortsatt ved kai. Fra avstand var det vanskelig å skille mellom lyset fra skipet og lyset fra terminalen. Besetningen på fregatten fikk tidlig inntrykk av at lysene på tankskipet var stasjonære, og dette var situasjonsforståelsen som lå til grunn etter vaktskiftet på broen på KNM «Helge Ingstad» cirka seks minutter før ulykken, opplyser Ingvild Ytrehus, leder for fagstaben i Havarikommisjonen.

Da hadde tankskipet begynt å bevege seg.

Kjørte med dekkslysene på

Da losen på tankskipet kalte opp fregatten og ba den svinge styrbord, trodde besetningen fortsatt at tankskipet sto i ro eller var havn. De trodde at en styrbord-sving ville føre dem inn i tankskipet som de oppfattet som et stasjonært objekt.

Det fremkommer også at TS «Sola» kjørte med dekkslyset på da de lå fra kai på Stureterminalen. Avdelingsleder Dag Liseth sier at dette kan ha vært medvirkende til misforståelsen.

Ytrehus svarer bekreftende på spørsmål om det kun var sekunder før ulykken at besetningen på fregatten oppdaget at tankskipet var nettopp et tankskip i fart.

– Vi kan ikke sekundfeste det, men det ble oppdaget kort tid før, sier hun.

Vannet spredte seg

Havarikommisjonen varsler også at de har funnet sikkerhetskritiske feil, hvorav det ene handler om fregattens vanntette inndeling. Kort fortalt trodde besetningen at fregatten kunne flyte med den skaden som oppsto, men vannet spredte seg i mye større omfang enn antatt.

De sier også at de ikke har noen indikasjoner på at det var tekniske installasjoner om bord som ikke fungerte som de skal. På spørsmål fra pressen om hvorvidt besetningen på broen ikke brukte radar eller Ais og dermed kunne oppdage tankskipet, har kommisjonen ikke klare svar ennå.

Deler informasjon

Natt til 4. november kolliderte KNM «Helge Ingstad» med tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden nord for Stureterminalen.

I etterkant har spekulasjonene gått høyt om hva som forårsaket ulykken, men Forsvaret har forholdt seg taus og henvist til Statens Havarikommisjons rapport. Den er imidlertid ventet å foreligge om ett år, men havarikommisjonen besluttet å gi et innblikk i arbeidet de har gjort frem til nå.

– Vi opplever at det er et stort informasjonsbehov både i media og i befolkningen, og vi synes derfor det er riktig å gå ut med det vi kan gå ut med, sa avdelingsleder Dag Liseth i havarikommisjonens sjøfartsavdeling transport til BA onsdag.

De som deltar på Havarikommisjonens pressekonferanse er Kristian Haugnes i Statens havarikommisjon for Forsvaret, avdelingsdirektør Dag S. Liseth, direktør William Bertheussen og undersøkelsesleder Håvard Bentsen.

Samtidig som kommisjonens granskning pågår, har også politiet en parallell etterforskning av ulykken. Hittil er ingen siktet eller mistenkt, selv om politiet relativt raskt fikk overblikk over hva som hadde skjedd da fregatten og tankbåten kolliderte.

Ikke hevet

Det er foretatt avhør av de involverte, i tillegg til innhenting av elektronisk materiale, som radarregistreringer, lydopptak fra broen i «Sola TS» og kommunikasjonen med Fedje VTS. Det er også hentet ut data fra broen til «Helge Ingstad».

Noen av de hittil ubesvarte spørsmålene er hvorfor fregatten ikke dreide av eller slakket farten før kollisjonen, og hvorfor den var mørklagt og uten AIS. Sjøforsvaret har tidligere bekreftet at besetningen om bord drev navigasjonstrening da ulykken skjedde.

Også det som skjedde i etterkant av ulykken granskes av kommisjonen. Forsvaret har høstet mye kritikk for måten fregatten ble dyttet mot land, og for bruk av vaiere istedet for kjetting da den skulle sikres i fjæresteinen. Fem dager senere røk fjellfestene og «Helge Ingstad» sank enda dypere i fjorden.

Tre uker etter kollisjonen er milliardfregatten ennå ikke hevet.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken