Flytter fregatten til Hanøytangen

    Vær og vind skapte trøbbel under hevingsarbeidet i Hjeltefjorden. Nå er arbeidet med å flytte KNM «Helge Ingstad» til Askøy i gang.

    DEL

    Flyttingen av havaristen startet ved 1930-tiden onsdag kveld.

    Militæreskorte

    Siden morgentimene i dag er fartøyet hevet cirka 1,5 meter i vannet ved hjelp av lensing og drenering. Det har vært noe oljesøl fra fartøyet som følge av oljeholdig vann som har blitt naturlig drenert fra fartøyet, skriver Forsvaret i en pressemelding onsdag kveld.

    Det er ikke snakk om tykk olje som man ofte forbinder med slike utslipp, men i stedet en ganske tynn masse som har lett for å trekke ned i vannmassen. Det er iverksatt miljøundersøkelser for å kartlegge effekter av oljeutslippet.

    Vraket av den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad under slep mot Hanøytangen litt over klokken 0700 torsdag morgen.

    Vraket av den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad under slep mot Hanøytangen litt over klokken 0700 torsdag morgen. Foto:

    Ved 14-tiden startet forberedelser til slepet. Slepet vil foregå med militær eskorte, og inkluderer blant annet følgende fartøy:

    • Politibåt
    • KNM «Olav Tryggvason» (kommandofartøy)
    • KV «Tor»
    • Kystverket har flere fartøy med i eskorten: Fartøyene OV «Utvær», «BOA Heimdal», og to småbåter med 400 meter lenser mellom seg i bakkant av slepet som samler eventuelle utslipp. I tillegg har Kystverket to opptakssystem som samler opp og beholder eventuelle utslipp av diesel fra slepet. 
    • I tillegg flere slepe- og støttefartøy

    Tre av fartøyene i eskorten har nattkapasitet for å kunne detektere diesel i mørke.

    Foto:

    Endret planen

    Det er BOA og Forsvarsmateriell som onsdag morgen besluttet å endre stedet for hevingen av KNM «Helge Ingstad».

    Årsaken skal være at det er ventet store dønninger på havaristedet, og dette gjør den opprinnelige hevingsplanen for risikabel.

    – Vi ser at selv en mindre forflytning sørover i Hjeltefjorden reduserer risikoen for svell og dønninger betraktelig, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen i en pressemelding onsdag morgen.

    Onsdag morgen gikk personell fra Marinen, deriblant besetning fra KNM «Helge Ingstads» om bord for å jobbe på dekk og inne i fregatten. De er der for å dokumentere hvordan det ser ut om bord og for å åpne dører og skott, slik at det blir pumpet ut nok vann.

    Saken fortsetter under bildet

    Onsdag kveld startet slepingen mot Hanøytangen.

    Onsdag kveld startet slepingen mot Hanøytangen. Foto:

    Den nye planen

    Planen var at fregatten skulle dreneres og heves på havaristedet før den skulle transporteres til Haakonsvern. Nå flyttes havaristen til Hanøytangen, cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet – hvor det er ventet roligere vær og mindre bølger. De samme kriteriene for løftet gjelder fremdeles.

    Flyttingen skjer ved at fregatten fortøyes fast mellom de to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», slik at det blir en sammenkoblet enhet.

    Dette slepet vil foregå svært sakte, og kan ta inntil 24 timer.

    Saken fortsetter under bildet

    Arbeidet med å flytte fregatten KNM «Helge Ingstad» startet onsdag.

    Arbeidet med å flytte fregatten KNM «Helge Ingstad» startet onsdag. Foto:

    Kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, Elisabeth Sandberg, sier til BA at alt fremdeles går etter planen.

    – Det har blitt mer krevende på grunn av været, men vi har hele tiden hatt alternative løsninger. Vi er fremdeles innen for tidsrammen vi har satt, sier hun.

    Når fregatten omsider er hevet, vil den bli dokksatt på tilsvarende måte som en standard tørrdokking før det forberedes for tømming av ammunisjon og annet sensitivt materiell. Dette skjer i samråd med Sjøforsvaret, Statens Havarikommisjon og politiet.

    Deretter skal lekteren med KNM «Helge Ingstad fraktes til Haakonsvern, hvor egne team skal redde materiell etter forhåndsutarbeidede prioriterte lister.

    Så begynne arbeidet med å vurdere skadeomfanget, før det blir tatt stilling til det videre arbeidet.

    Ventet økt vind

    Været har vært den store usikkerheten i forbindelse med hevingsarbeidet.

    Meteorolog Isak Slettebø i StormGeo forteller at det ikke er så mye vind i området nå, men det er ventet at vinden vil øke litt utover dagen.

    – Like utenfor er det bølger på halvannen til to meter. Det påvirker fjorden der «Helge Ingstad» ligger. Så vidt jeg kan se vil ikke bølgene bli noe høyere, sier Slettebø.

    Utover onsdagen kan vinden komme opp i frisk bris fra nord.

    – Grunnen til at vi har fått inn dønningene i fjorden, er at det er et stormsystem i Nord-Norge. Vi merker det kanskje ikke så godt på land, men det sender kraftige bølger ned kysten, sier Slettebø.

    Selv om bølgene ikke er så høye, skaper det likevel vansker for kranene som jobber med hevingen av den strandede fregatten.

    – De flytter mye energi, og vil påvirke store lastebåter og kranene. Det kreves nok at de ligger helt i ro for at de skal arbeide, sier Slettebø.

    Stormen i Nord-Norge vil passere i løpet av dagen i dag, men etterdønningene kan påvirke fjorden litt lenger.

    – Fredag vil det trolig ha avtatt. At vi får slikt vær på denne årstiden er helt normalt, sier Slettebø.

    – Komplisert og krevende operasjon

    Natt til tirsdag kom den endelige beslutningen om å starte hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad», som har ligget i fjæresteinene i Hjeltefjorden siden 8. november i fjor. Siden den gang har det blitt jobbet med å klargjøre hevingen.

    Ved 04-tiden startet hevingen, og rundt klokken 0730 var akterdelen av fregatten over vannflaten.

    Store deler av tirsdagen og natt til onsdag jobbet dykkere med de siste fire løftekjettingene.

    – Det er en stor, komplisert og krevende operasjon, men fullt ut løsbart. Arbeidet har gått som planlagt, sier dykkerleder Janne Toija i IMC Diving, selskapet som utfører dykkene i forbindelse med hevingsoperasjonen.

      Artikkeltags