Fregatten har ankommet Hanøytangen

    Torsdag ankom KNM «Helge Ingstad» Hanøytangen etter en 13 timer lang reise fra havaristedet.

    DEL

    – Forflyttingen til Hanøytangen har vært en suksess. Operasjonsmessig med tanke på dønninger var det en veldig god avgjørelse å gå til Hanøytangen istedenfor å heve på havaristedet, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som leder hevingsoperasjonen.

    Torsdag formiddag ankom fregatten og kranlekterne Hanøytangen. Ved 11-tiden var fregatten og kranlekterne ferdige med å fortøye og den aktive og passive dreneringen fortsette.

    – Skroget må tømmes for vann. Den aktive vanndreneringen er det som må gjøres for vannet som ikke naturlig dreneres ut, forklarer kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, Elisabeth Sandberg.

    Det er «Helge Ingstad»-besetningen som er om bord på fregatten og jobber med den aktive dreneringen.

    – Det er de som kjenner fartøyet best, og de har fått god opplæring i hvordan dette skal gjøres, forklarer Sandberg.

    Artikkelen fortsetter under bildet.

    «Helge Ingstad»-besetningen deltar i arbeidet.

    «Helge Ingstad»-besetningen deltar i arbeidet. Foto:

    Vanndreneringen kan ta opp til to eller tre døgn. Sandberg forteller at de regner med at fregatten ankommer Haakonsvern søndag.

    Totalt er det 120 personer som jobber med dette i ulike skift.

    Været skapte problemer

    Onsdag morgen ble det besluttet at den opprinnelige hevingsplanen var for risikabel, og at fregatten KNM «Helge Ingstad» måtte flyttes til Hanøytangen.

    Artikkelen fortsetter under bildet.

    Her er fregatten fremme ved Hanøytangen.

    Her er fregatten fremme ved Hanøytangen. Foto:

    Årsaken til flyttingen var at det er ventet store dønninger på havaristedet, noe som skaper trøbbel for bergingsoperasjonen.

    Ved 14-tiden onsdag startet forberedelsene til slepet. Flyttingen skjer ved at fregatten fortøyes fast mellom de to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», slik at det blir en sammenkoblet enhet.

    Klokken 2025 onsdag kveld startet slepingen, som har blitt fulgt av en militær eskorte.

    – Hvorfor har ikke flyttingen til Hanøytangen skjedd før nå?

    – Det er fordi det miljømessig er en større risiko når vi nå skulle forflytte havaristen. Men på grunn av de store dønningene som var ventet, ble det kritisk fordi «Helge Ingstad» skal over på lekterne. Det er derfor langt tryggere å gjøre dette ved Hanøytangen, forklarte Elisabeth Sandberg torsdag formiddag.

    Planen med Hanøytangen, hvor all planlegging rundt bergingsoperasjonen har foregått, har hele veien vært en «plan B».

    – Å slepe KNM «Helge Ingstad» til Hanøytangen har derfor vært en veldig god plan B, men det hadde ikkje vært noen god plan A, poengterer bergingsleder Ander Penna i en pressemelding.

    Artikkelen fortsetter under bildet.

    Flyttingen av fregatten KNM «Helge Ingstad» sett fra luften.

    Flyttingen av fregatten KNM «Helge Ingstad» sett fra luften. Foto:

    Skal rydde havaristedet

    KNM «Helge Ingstad» har ligget på havaristedet siden 8. november i fjor.

    Det er tidligere meldt om oljesøl fra fartøyet, og Kystverket opplyste tidligere denne uken at Statens naturoppsyn har observert oljeskadet fugl og pattedyr.

    Kystverket har hatt oljevernberedskap ved havaristen, og under hevingsarbeidet har dette vært styrket.

    På havaristedet vil Minedykkerkommandoen til Forsvaret torsdag rydde havbunnen. Hjorteseth Shipping og IMC diving vil også delta i opprydningsarbeidet som vil pågå i tiden fremover.

    Fartøyet MS «Flekkerøy» vil starte ryddingen langs strandsonen førstkommende mandag.

    Artikkeltags