Tre personer har fått status som mistenkte etter fregatthavariet

KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS» 8. november.

KNM «Helge Ingstad» kolliderte med «Sola TS» 8. november. Foto:

Losen på «Sola TS», vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» og en ansatt på Fedje VTS er mistenkt etter fregattkollisjonen. Politiet håper å fullføre etterforskningen før sommeren.

DEL

– Tre personer har status som mistenkt i saken. Det har de hatt lenge, sier påtaleansvarlig Ole Bjørn Mevatne i Vest politidistrikt til BA.

Det var NRK som først meldte om dette.

Mevatne bekrefter at de tre er identisk med de som kan høres i VGs lydlogg fra den dramatiske natten.

Det er losen på «Sola» TS som tidlig ble mistenkt. I tillegg er det vaktsjefen på fregatten og en ansatt på Fedje VTS. De tre etterforskes opp mot navigasjonsregler, skipssikkerhetsloven, militær straffelov og straffeloven, opplyser Mevatne.

– Grunnen er at de tre hver for seg hadde en rolle forut for kollisjonen, sier Mevatne.

Til NRK forteller han at fregattens vaktsjef er mistenkt for uaktsomt ha forårsaket en skade som lett kunne medføre tap av menneskeliv.

Informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret sier til VG at de er kjent med mistanken og tar denne til etteretning.

Mevatne sier at politiets etterforskning begrenser seg til hva som skjedde frem til de to fartøyene traff hverandre 8. november. Han sier også at de håper å kunne fullføre sin etterforskning av saken før sommeren.

– Status er at vi begynner å nærme oss en avklaring, sier han.

Filmet rekonstruksjonen

Natt til tirsdag hadde politiet og Statens havarikommisjon en rekonstruksjon av ulykken i Hjeltefjorden. Denne ble filmet fra forskjellige vinkler, og videomaterialet inngår i politiets etterforskning.

– Det er for tidlig å si om vi lærte noe av rekonstruksjonen. Materialet som ble innsamlet i går skal bearbeides og sammenstilles med resten av etterforskningsmaterialet, sier Mevatne.

Rekonstruksjon av ulykken med KNM Helge Ingstad. KNM Roald Amundsen og Sola TS gjentok seilingsruten fra ulykkeskvelden.

Rekonstruksjon av ulykken med KNM Helge Ingstad. KNM Roald Amundsen og Sola TS gjentok seilingsruten fra ulykkeskvelden. Foto:

Han sier dette om hvorfor politiet ønsket å være med på en rekonstruksjon.

– Den natten var det en situasjon med minst to båter, et mørke, noen lys og en bråte mennesker som observerer noe. Du har også forskjellige hjelpemidler. Så er spørsmålet: Hvordan ble dette for det menneskelige øyet oppfattet i minuttene før kollisjonen? Vi ønsker å finne noe som kan forklare eller si noe om hvordan de forskjellige ansvarlige oppfattet situasjonen.

Artikkeltags