Helge Ingstad endelig over vann

    Den forliste fregatten KNM Helge Ingstad brøt vannflaten i 8-tiden tirsdag – bare timer etter at den kompliserte bergingsaksjonen startet.

    DEL

    Hevingen av fregatten startet i 4-tiden natt til tirsdag, rundt klokken 8 kunne store deler av fartøyets dekk ses over vannflaten. Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA besluttet natt til tirsdag at tiden var inne for heving.

    – Fregatten er løftet klar av bunnen og ligger stabilt. Nå jobber dykkere med å lirke på plass de siste kjettingene, som ikke kunne festes før fregatten var hevet klar fra bunnen, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til BA.

    Fregatten er nå flyttet mellom fem til ti meter ut i fjorden. Resten av tirsdagen vil det meste av arbeidet gjøres av dykkere.

    – Hvordan ligger dere an tidsmessig?

    – Vi ligger godt an, sier Sandberg.

    Første løft gikk ut på å få fregatten opp fra bunnen rundt to meter med tre kraner. Hele operasjonen er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer er involvert. De fordeles på to skift.

    Komplisert arbeid

    Kranlekterne Gulliver og Rambiz skal løfte fregatten samtidig med til sammen fire kraner. Disse må løfte synkront, og kranlekterne må derfor ligge helt i ro ved siden av hverandre.

    – Det er fortsatt et risikabelt arbeid på grunn av kompleksiteten i hevingen, sier bergingsleder Anders Penna i BOA til NTB.

    Han anslo i utgangspunktet at synlige forandringer på fregattens posisjon ville komme rundt onsdag. Etter planen skal fartøyet være klart til å sikres på den nedsenkbare lekteren Boa Barge 33 først torsdag eller fredag. Skipet skal tømmes for vann ved passiv drenering, hvilket tar veldig lang tid, for ikke å overbelaste løftearrangementet.

    Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, kan fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fartøyet skal repareres eller skrotes.

    Usikkerhet rundt været

    Etter den første fasen av hevingen, ble skipet liggende delvis på siden, og måtte rettes opp før operasjonen med å feste løftekjettinger kunne fortsette. Resten av tirsdagen vil det meste av arbeidet gjøres av dykkere, ifølge Forsvaret.

    Tirsdag morgen kunne dykkere gå ned og lage spor til de fire siste av til sammen 16 løftekjettinger. Det har ikke vært mulig å få de siste på plass før skipet var klar av bunnen, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.

    Kranlekterne må løfte synkront, og dette krever at fartøyene ligger helt i ro. Derfor er redningsoperasjonen avhengig av lite vind og bølger.

    Værutsiktene for onsdag er fremdeles usikre. Elisabeth Sandberg forteller at det er ventet en ny værmelding ved 13-tiden.

    Roar Hansen, meteorolog ved StormGeo, følger været tett fra kranlekteren «Gulliver» og gir rapporter flere ganger for dagen.

    – Vi har ikke kommet til med kameraer over alt, men inntrykket er at skroget ser helt og pent ut. Hevingen har gått rolig for seg, selv om pulsen gikk litt opp akkurat da vi tok båten løs fra bunnen, forklarer Forsvarsmateriells vaktleder på bro på kranlekteren «Gulliver», kommandørkaptein Trond Inge Bogstrand, til VG.

    Dyr berging

    Fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen i Hordaland. Åtte personer ble lettere skadd.

    Den ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten har siden blitt liggende delvis under vann.

    Dette har skjedd:

    • Torsdag 8. november 2018 klokken 04.01 kolliderte KNM «Helge Ingstad» med oljetankeren «Sola TS».
    • Samtlige 137 personer som var om bord i fartøyet ble evakuert. Åtte personer ble lettere skadet.
    • Fregatten ligger nå på grunn i Hjeltefjord, nord for Sotra. Forsvaret lederbergingsopperasjonen i tett samarbeid med Kystverket.
    • Statens havarikommisjon offentliggjorde 29. november 2018 en foreløpig rapport om ulykken. Kommisjonens endelige rapport vil være klar innen ett år.Sjøforsvaret vil også gjennomføre en intern undersøkelse av hendelsen.
    • Natt til tirsdag 26. februar startet arbeidet med hevingen av den forliste fregatten. Arbeidet er ventet å ta fem dager.

    Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

    Det er fortsatt en viss spenning knyttet til vær- og vindforhold på stedet, men beslutningen om å starte hevingen av fregatten ble tatt på grunnlag av prognoser som tilsier stabile og trygge forhold i flere dager fremover. Det er ventet nye værprognoser tirsdag ettermiddag.

    Lekterene Rambiz og Gulliver har begynt å ta opp fregatten.

    Lekterene Rambiz og Gulliver har begynt å ta opp fregatten. Foto:

    Artikkeltags