«Rambiz» skal sikre KNM «Helge Ingstad»

Kranlekteren «Rambiz» skal bistå i ytterligere sikring av havaristen og klargjøring til heving.

DEL

Forsvaret opplyser at kranlekteren skal sikre fregatten ytterligere mot vær og den økte belastningen som oppstår når løftekjettinger blir installert.

Nå skal kjettinger, som festes til land, legges rundt fartøyet.

Mindre bevegelser

KNM «Helge Ingstad» har hatt mindre bevegelser det siste døgnet, skrev Forsvaret i en pressemelding mandag morgen.

Tømming av drivstoff fra fartøyet pågikk gjennom søndagen, og det ble lenset ut 150 kubikkmeter drivstoff før det ble stopp.

Søndag klokken 17 ble det innført stopp i dykkeoperasjoner på grunn av endringen i krengevinkelen på fartøyet. De siste 12 timene var fartøysbevegelsene minimale og man siktet på å gjenoppta dykkeoperasjoner i morgentimene mandag.

Strekker wirer

I helgen ble det utført dykkearbeid på fartøyet for å klargjøre til senere operasjoner knyttet til hevingen. Det ble også montert ytterligere måleutstyr på fregatten for å kunne måle bevegelser. 

Det er planlagt med å starte strekking av wirer under fartøyet. Wirene skal dra kjettingen som skal løfte KNM «Helge Ingstad».

Borer hull

KL «Saltfjord» ankom området i løpet av søndag for å etablere nye oppankringspunkter i sjøen utenfor KNM «Helge Ingstad». Oppankringspunktene skal brukes i forbindelse med hevingen av fartøyet, opplyser Forsvaret.

Tømmingen av fartøyet skjer ved at man borer hull fra utsiden og inn i drivstofftankene. Arbeidet utføres slik for å redusere risikoen for utslipp i forbindelse med neste fase av operasjonen, som vil være heving av fartøyet over på en nedsenkbar lekter, og videre transport til Haakonsvern.

Nødlossing og pumping vil skje døgnkontinuerlig, og utføres av kompetent personell med erfaring fra tilsvarende operasjoner.

Artikkelen fortsetter under bildet

Arbeidet med å fjerne drivstoff fra den havarerte KNM «Helge Ingstad» pågikk hele helgen. Dette bildet er tatt søndag.
Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix

Arbeidet med å fjerne drivstoff fra den havarerte KNM «Helge Ingstad» pågikk hele helgen. Dette bildet er tatt søndag. Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix Foto:

Uvisst når de er ferdige

Forsvaret er ansvarlig for nødlossingen, mens Kystverket ivaretar tilsyn med operasjonen – samt den pågående oljevernaksjonen.

Kystverket har tidligere opplyst at det er for tidlig å si noe om hvor lang tid tømmingen av drivstofftankene vil ta.

Det er selskapet SubseaPartner som har fått nødlossings-oppdraget. Onsdag var dykkerfartøyet MS «Risøy» på plass for å starte forberedelsene til tømming av drivstofftankene. SubseaPartner har også tidligere erfaring med tømming av det gamle krigsskipet «Nordvard» i Mossesundet i 2007.

Artikkeltags