Jobber med å redde verdiene i KNM «Helge Ingstad»

Foto:

Forsvarsmateriell forteller at de har reddet ut 1400 av 2500 svært verdifulle komponenter fra KNM «Helge Ingstad».

DEL

– Det har vært mange tøffe dager de siste tre til fire månedene i forbindelse med hevingsoppdraget. Derfor er dette en god dag for oss. Jeg er relativt lettet over at «Helge Ingstad» ligger til kai på Haakonsvern og at vi har ivaretatt både personellsikkerheten og miljøsikkerheten i operasjonen, sier Thomas Wedervang, sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell.

Søndag kveld rundt klokken 2200 kom KNM «Helge Ingstad» inn i militært område ved Haakonsvern. Der skal den debunkres og desarmeres.

Mandag holder Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell en orientering for pressen om hevingsoperasjonen som nå er gjennomført og hva som blir veien videre for KNM «Helge Ingstad». Der var dette blant det som kom frem.

  • Forsvarsmateriell har bestilt prefabrikert stål for å tette skroget på KNM «Helge Ingstad». De håper å ha fregatten tilbake på vannet i løpet av fem til seks uker.
  • Det jobbes nå for å redde 2500 prioriterte verdifulle komponenter ut av fregatten. Allerede er 1400 av disse hentet ut. Dette er eksempelvis elektroniske kretskort av høy verdi.
  • Når fregatten er debunkret og tømt for våpen, vil man foreta en tilstandsvurdering for å kunne beslutte fregattens videre skjebne.
  • Sjøforsvarssjef Nils Andreas Stensønes sier at det vil ta flere måneder å beslutte om KNM «Helge Ingstad» skal repareres og istandsettes til å seile igjen.

Det skjedde foran fregatten som nå ligger på en lekter til kai ved Haakonsvern.

Uvisst om fregatten skal repareres

– Det er godt å få KNM «Helge Ingstad» tilbake til Haakonsvern, innledet kontreadmiral Nils Andreas Stensønes.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sjøforsvarssjefen Nils Andreas Stensønes foran KNM «Helge Ingstad».

Sjøforsvarssjefen Nils Andreas Stensønes foran KNM «Helge Ingstad». Foto:

Sjøforsvarssjefen sier at det er et stort tap å miste en av fregattene, men at han er takknemlig for at besetningen er intakt og klare for nye oppdrag.

Han takker deretter de som har deltatt i bergingsarbeidet.

– Våre prioriteringer har hele tiden vært personellsikkerhet, deretter miljøsikkerhet, og så redde verdier. Videre har vi jobbet for minst mulig miljøavtrykk og påføre materiell minst mulig skade, sier Stensønes.

Han sier at de ser frem til å få konklusjonen fra Havarikommisjonens arbeid med å finne ut hvordan ulykken kunne skje.

Stensønes sier at det er vanskelig å si om fregatten igjen kan bli sjødyktig. Han tror det vil gå flere måneder før en beslutning tas om hvorvidt KNM «Helge Ingstad» skal repareres for å seile igjen.

– Det er vanskelig å si utifra det vi ser. Forsvarsmateriell skal lage en rapport som blir grunnlaget for beslutning om den skal seile igjen, sier Stensønes.

Han sier at en reparasjon av fregatten vil anbudsutsettes.

Redder ut verdier

Wedervang sier de har bestilt prefabrikert stål for å tette skroget, og at de håper å få «Helge Ingstad» ned på vannet i løpet av fem-seks uker.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Slik ser en av flengene i skroget ut.

Slik ser en av flengene i skroget ut. Foto:

Oljesøl lørdag

Johan Marius Lie i Kystverket redegjorde for oljevernberedskapen som har vært opprettholdt siden ulykken i november.

– Vi har brukt 40-50 flytimer i overvåking, omtrent det samme i  bruk av droner, 250 fartøysdøgn, og hatt store oljevernressurser beredt, sier Lie.

Han sier at det dessverre skjedde et utslipp av olje i forbindelse med hevingen av fregatten lørdag.

- Det spredte seg i buktene og vikene i nærheten av Hanøytangen, med den konsekvensen at vi har fått rapporter om et tredvetalls sjøfugler som har blitt rammet, sier Lie.

Han sier at det er gledelig å kunne konstatere at hevingsaksjonen har skjedd uten miljømessige konsekvenser av betydning.

Utsatt mange ganger

Natt til 8. november i fjor kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» med oljetankeren Sola TS like ved Stureterminalen. Fregatten fikk en stor flenge i skroget, og tok inn vann. Ved hjelp av slepebåter kom fartøyet inn mot land, og ble der liggende halvveis under vann.

I et forsøk på å sikre fartøyet 13. november, røk flere vaiere og fregatten sank ytteligere.

Siden den gang har hevingsoperasjonen blitt utsatt flere ganger. Men tirsdag morgen forrige uke startet bergingsoppdraget.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Foto:

Dagen etter skapte været trøbbel, og det ble for risikabelt å gjennomføre hevingen på havaristedet. Dermed ble «plan B» iverksatt og en flytting til Hanøytangen ble gjennomført.

Der har fregatten gradvis blitt tømt for vann, og lørdag ble den plassert på lekteren «Boabarge33».

Søndag rundt klokken 1830 startet hjemferden.

Artikkeltags