Vil rekonstruere fregatthavariet

KNM «Helge Ingstad» ankom Haakonsvern den 12. mars.

KNM «Helge Ingstad» ankom Haakonsvern den 12. mars. Foto:

Statens Havarikommisjon vil gjennomføre en observasjonsseilas for å få mer info om fregatthavariet.

DEL

Den 8. november i fjor kolliderte fregatten KNM «Helge Ingstad» med tankskipet «Sola TS» og det hele endte i et redningsoppdrag som har vart til båten nylig ble slept inn til Haakonsvern.

Statens Havarikommisjon har undersøkt saken siden, og opplyser i en pressemelding mandag at de har hentet inn store mengder informasjon så langt.

Rekonstruksjon

Det er likevel mer de ønsker å få klarhet i.

– Både politiet og havarikommisjonen ønsker å gjennomføre en seilas som i ulykkesområdet, med søsterskipet til KNM «Helge Ingstad», samtidig som «Sola TS» forlater Stureterminalen, sier havarikommisjonen i en pressemelding.

Rederiet Tsakos som eier tankskipet, Equinor, Kystverket og Sjøforsvaret har lagt til rette for at seilasen skal kunne gjennomføres.

Det er planlagt lasting av tankskipet i dag, og at observasjonsseilas blir gjennomført natt til tirsdag.

– Vi ønsker å kunne gjenskape deler av seilasen som foregikk ulykkesnatten under mest mulig like forhold. Det blir stadig lysere netter, og vi kunne ikke vente så mye lenger for å få de riktige lysforholdene som var på ulykkestidspunktet, sier avdelingsdirektør Dag S. Liseth til BA.

Forvekslet lysene

29. november la Havarikommisjonen frem en foreløpig rapport om ulykken, der det kom frem at besetningen på broen i KNM «Helge Ingstad» ikke klarte å skille mellom oljetankeren og lysene på land.

– Da Stureterminalen først ble synlig for fregatten, lå tankskipet fortsatt ved kai. Fra avstand var det vanskelig å skille mellom lyset fra skipet og lyset fra terminalen. Besetningen på fregatten fikk tidlig inntrykk av at lysene på tankskipet var stasjonære, og dette var situasjonsforståelsen som lå til grunn etter vaktskiftet på broen på KNM «Helge Ingstad» cirka seks minutter før ulykken, forklarte Ingvild Ytrehus, leder for fagstaben i Havarikommisjonen under fremleggingen av rapporten.

Les også: Tok feil av Stureterminalen og «Sola TS»

Havarikommisjonen ønsker nå å ettergå disse opplysningene.

– Det vil være til god hjelp for oss gjennom egne observasjoner å oppleve situasjonen selv. Vi stiller med åpent sinn, sier Liseth.

Ingen offentliggjøring

Observasjonsseilasen har vært planlagt i lengre tid og sammenfaller med en planlagt seilas «Sola TS» har til Stureterminalen. Om bord i fregatten vil inspektørene fra Havarikommisjonen få selskap av etterforskere i politiet og representanter fra Sjøforsvaret og rederiet Tsakos.

– Det er ikke gitt at vi offentliggjør informasjon som følge av nattens seilas, det kommer an på hva vi avdekker, understreker Liseth.

Siden fregatten kom tilbake til Haakonsvern, har inspektørene vært på befaring for å kartlegge skadene og omfanget. Så langt i granskningen har ikke kommisjonen funnet noe som er i strid med deres tidligere konklusjoner.

En endelig rapport er ventet å bli ferdig innen tolv måneder etter ulykkesdagen.

Artikkeltags