Gå til sidens hovedinnhold

Frykter 20 tonn kvikksølv har lekket ut av U-864

Artikkelen er over 8 år gammel

For første gang kommer Kystverket med et estimat.

Kystverket er i full gang med å kartlegge og samle inn data om vraket av den giftige ubåten U-864, som ligger på havets bunn, to nautiske mil utenfor Fedje.

Like før forrige helg satte de i gang en større operasjon som skal munne ut i en detaljert rapport.

Det er som kjent to alternativ de jobber ut fra, enten fullstendig tildekking, eller å ta opp flaskene med kvikksølv, og dekket til vraket.

For første gang nå, kommer Kystverket med estimat på hvor mye kvikksølv som faktisk kan ha lekket ut av ubåtvraket.

ENORME MENGDER

– Vi estimerer at rundt 20 tonn med kvikksølv kan ha gått i sjøbunnen, sier prosjekttoktleder Hans Petter Mortensholm i Kystverket til Nordhordland.

Ved en eventuell heving av kvikksølvet håper de å få opp mellom 40 og 50 tonn med kvikksølv.

– Gitt at bruddsonen ikke er på skrå innover og ikke er sterkt skadd, legger han til.

Han sier at alle tallene er beregninger, da de ikke vet hvor mange kvikksølvbeholdere som faktisk var om bord i ubåten.

– Vi vet hvor mange beholdere de bestilte, men vi vet ikke hvor mange som ble tatt med, peker han på.

SKAL TA NYE BUNNPRØVER

Mortensholm er fornøyd med toktet så langt.

– Det har gått veldig bra. Vi er nå i ferd med å inspisere vraket og vrakdelene med en fjernstyrt ubåt, forteller han.

Mortensholm sier at alle vrakdelene ligger på samme plassen som de gjorde under forrige tokt i 2006.

– Det er heller ikke noen endringer på havbunnen. Alt virker som det var i 2006, vi kan i alle fall ikke se noen negativ forverring, sier han.

Men likevel skal det gjennomføres bunnprøver for å se om det faktisk har blitt noe mer forurensing enn sist. En skal og gjennomføre nye geotekniske målinger av havbunnen rundt ubåtvraket.

Toktet denne uken skal ende opp i en rapport, som så skal kvalitetssikres eksternt. Deretter er det opp til politikerne hva som skjer.

Men vraket kommer ikke til å ligge urørt i mellomtiden.

FLERE HUNDRE TONN DIESEL

Allerede i mars kommer Kystverket tilbake for å tømme vraket for diesel.

– Denne typen ubåter kunne ha 440 tonn diesel om bord, og vi regner med den var full i og med at den skulle til Japan. Det er 16 tanker som er intakte, og mange av de kan ha diesel i seg, forteller han.

Hvor mye diesel som faktisk er om bord er umulig å si.

– Men ved å tømme alle tankene, kan vi kanskje ta ut så mye som 200 tonn, tror han. Deretter håper han at de kommer tilbake i juni. Denne gangen for å ta seg inn i kjølen på ubåten.

– Om vi skal ta opp beholderne bør vi få adgang til kjølen for å finne ut tilstanden på disse, sier han.

En av utfordringene med det er at den delen av ubåten ligger nedgravd med mellom en halv og to meter i sjøbunnen. I 2005 og 2006 ble det funnet og tatt opp to beholdere. Den ene var i god stand, mens på den andre var det sveisinger på som var rustet i stykker.

– Begge ble funnet i forbindelse med at en skulle ha tilgang til kjølen, avslutter han.