Gaia søker om dispensasjon for gigant-buss

Artikkelen er over 13 år gammel

Fem dager i høst ønsker Gaia Trafikk å prøve ut sin metrobussdrøm. Men den storvokste belgiske bussen er for lang for regelverket.

DEL

Busselskapet ser på sin idé om en metrobuss både som et alternativ til og som et supplement til Bybanen. Nå har Gaia Trafikk planer om å prøve ut sin drøm om metrobusslinjer i Bergen.

SEKS METER FOR LANG

Fem dager i midten av september ønsker Gaia å prøvekjøre en toleddet buss på deler av rutenettet i Bergen.

Men busselskapet må få tillatelse av Vegdirektoratet før de kan be den belgiske produsenten om å sende bussen med båt til byen.

– Reglene er slik at det ikke er lov å kjøre med to ledd. Kjøretøyet skal ikke være på tre deler. Det er også begrensninger på lengden, forklarer Tore Brundtland i Gaia Trafikk til BA.

Den toleddede bussens lengde er på 24,765 meter. Bredden er 2,55 meter og den har en totalvekt på 34 660 kilo. Den har 71 sitteplasser og 115 ståplasser.

Maksimal tillatt lengde er på 18,750 meter og en leddbuss har lov til å veie opp til 28 000 kilo.

FEM STREKNINGER

– I tillegg er det allerede i dag mange veier hvor det er begrensninger på hvor lange kjøretøyene kan være. Nå bruker ikke denne bussen så mye mer plass enn noen annen buss. Men det er klart at det ikke er det letteste kjøretøyet å rygge med, sier Brundtland.

Gaia søker om å få prøve metrobussen på fem strekninger i Bergen. Det er Linje 2-traseen, Bergen lufthavn-Nyborg, Bergen sentrum-Varden, Oasen-Loddefjord og Bergen sentrum-Loddefjord.

Søknaden ligger fremdeles til behandling i Vegdirektoratet. Det lyktes ikke BA å komme i kontakt med saksbehandlerne der.

– Med en sånn fysisk prøve får vi se hvordan bussen oppfører seg på veinettet og hvilke problemer som oppstår, forteller Tore Brundtland hos Gaia Trafikk.

Artikkeltags