– Alt er ubegripelig og man blir hjelpeløs

Pårørende besøkte Turøy ett år etter den tragiske helikopterstyrten. På bildet: 
Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil (lengst bak) og Arne Sigve Nylund, konserndirektør i Statoil.

Pårørende besøkte Turøy ett år etter den tragiske helikopterstyrten. På bildet: Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil (lengst bak) og Arne Sigve Nylund, konserndirektør i Statoil. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Pårørende besøkte Turøy ett år etter den tragiske helikopterstyrten.

DEL

– I dag har vi hedret 13 kolleger, og det har vært en god og verdig samling, sa Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil.

170 mennesker var med

Sætre og Arne Sigve Nylund, konserndirektør i Statoil, møtte pressen på Hjellestad kai etter turen til Turøy.

Med til ulykkesstedet var de pårørende, representanter fra de syv selskapene, familienes støtteapparat, sjømannsprest, Annstein Lothe, og offentlige instanser. Et følge på over 170 mennesker.

De besøkte også stedet bare to dager etter ulykken også i fjor.

De etterlatte la blomstrer på ulykkesstedet.

De etterlatte la blomstrer på ulykkesstedet. Foto:

– Vi er her for familiene. Vi har hedret menneskene og arbeidet de har gjort, sier Sætre.

Det ble lagt ned blomster og holdt minnetaler, både av Sætre og sjømannsprest Annstein Lothe.

– Alle fikk den tiden de trengte, sier konsernsjefen.

(Saken fortsetter under linken)

Besøkte ulykkesstedet for første gang

Lørdag er det ett år siden et helikopter styrtet ved Turøy. 13 mennesker omkom, blant dem var det elleve nordmenn, en brite og en italiener. Alle på vei fra Gullfaks B til Flesland.

Verken konsernsjef Sætre eller konserndirektør Nylund hadde besøkt ulykkesstedet før samlingen lørdag.

– Det var veldig sterkt, sier Arne Sigve Nylund.

De husker begge tragedien for ett år siden. Eldar Sætre var på reise og forteller at han ikke glemmer telefonen han fikk den dagen.

– Det er en sånn dag som man ikke kan glemme hvor man var eller hva man gjorde. Det er ufattelig. Alt er ubegripelig og man blir hjelpeløs, sier Sætre.

Tilbake i Norge var Nylund som hadde ansvaret. Han fikk telefon om at helikopter hadde styrtet ved Turøy, og måtte igangsette beredskap.

– Da jeg fikk den første meldingen, håper jeg bare at det ikke var sant. Så forsto jeg at det var en realitet, da startet arbeidet og det viktigste punktet var familiene, sier konserndirektøren.

– En storfamilie

Sjømannsprest, Annstein Lothe, var med på turen til ulykkesstedet.

Sjømannsprest, Annstein Lothe, var med på turen til ulykkesstedet. Foto:

Sjømanns- og offshoreprest, Annstein Lothe, forteller om en fin markering på Turøy.

– Jeg opplever at de pårørende har hatt en uke hvor de har forberedt seg til denne dagen. De forteller om en enorm støtte det siste året, og at de har funnet støtte i de andre etterlatte, forteller offshorepresten. 

– De er som en storfamilie. De har en ting til felles, og det er at de alle har lidt et stort tap, sier Lothe videre.

Han forteller om en høytidelig markering.

– I min tale snakket jeg mye om at de omkomne ikke har levd forgjeves, om godhet og kjærlighet. Det er viktig å huske at selv om de ikke fikk leve til pensjonsalder, så har de ikke vært her. Og dét er ikke forgjeves.

Tar rapporten til etteretning
Arne Sigve Nylund, konserndirektør i Statoil og Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil

Arne Sigve Nylund, konserndirektør i Statoil og Eldar Sætre, konsernsjef i Statoil Foto:

Fredag la Statens havarikommisjonen frem sin hovedteori i sin foreløpige rapport. En sprekk i tannhjulet førte til tretthetsbrudd som utløste Turøy-ulykken. Sprekken var så liten at den var umulig å oppdage før rotoren ble revet av, står det i rapporten.

Eldar Sætre forteller at de tar rapporten til etterretning.

– Havarikommisjonen sier de har mer arbeid å gjøre, og at de fortsatt jobber med å se på de underliggende årsakene. Det er viktig at de kommer så langt til bunns de overhodet kan, sier Sætre.

– Nå får vi vente på den endelig konklusjonen, legger Nylund til.

Fakta om Turøy-ulykken

  • Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016.
  • Helikopteret var på vei fra oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.
  • Helikopteret var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, operert av selskapet CHC Helikopter Service
  • Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Det var ingen varsler på forhånd.
  • Statens havarikommisjon for transport la fredag fram en foreløpig rapport.
  • Kommisjonen er sikre på at utmattingsbrudd i et av planetgirene forårsaket ulykken.
  • Helikopterets varslingssystem og vedlikeholdsprosedyrer var basert på at eventuell sprekkvekst skulle frigi metallpartikler, men det skjedde ikke. Dermed utviklet sprekken seg uten å bli oppdaget.
  • Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptre av typen som styrtet, skulle settes på bakken.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken