Rapport: – Helidekket var ikke tilstrekkelig klargjort

Ifølge Havarikommisjonen var det ikke «Captain Q» som fløy da helikopteret styrtet i Byfjorden.

DEL

10. mai i 2017 styrtet et helikopter med tre personer om bord i Byfjorden i Bergen.

Det skjedde da helikopteret skulle lande på helidekket på en luksusyacht.

Nå har Statens havarikommisjon levert sin rapport etter ulykken. Den forteller hva som gikk galt.

 «Undersøkelsen har avdekket manglende etterfølgelse av beskrevne rutiner for forberedelse til helikopteroperasjoner om bord i yachten. Blant annet ble det ikke foretatt en tilstrekkelig klargjøring av helidekket.», står det i rapporten.

Quentin Smith lot en annen fly

Ulykken skjedde da helikopteret hang i lav høyde over dekket. Et trekk over drivstofftanken på helidekket var ikke sikret godt nok, og løsnet på grunn av vindtrykket fra hovedrotoren på helikopteret.

Da trekket ble sugd inn i rotoren, styrtet helikopteret etter kort tid.

I helikopteret satt kjendispiloten Quentin Smith, yachteieren Charles Chan og David Tang. Sistnevnte ble liggende kritisk skadet på Haukeland i mange dager etter ulykken.

Ifølge rapporten var det ikke Smith, kjent som «Captain Q», som fløy helikopteret inn mot landing: «Fartøysjefen, som også hadde instruktørrettighet, tillot en flyger med lite erfaring på helikoptertypen å fly helikopteret inn over yachtens helidekk med intensjon om å lande fra høyre sete.», står det.

Yachteieren fløy

Helikopteret var utstyrt slik at to personer kan styre, slik som i en kjøreskole-bil.

Både Smith og yachteieren Chan hadde hendene på kontrollerne da trekket kom flygende, og Smith forsøkte å manøvrere helikopteret unna da det gikk galt, ifølge rapporten.

Avdelingsdirektør i luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon, Kåre Halvorsen, bekrefter overfor BA at det ikke var Quentin Smith som fløy helikopteret inn mot landingen.

– Men begge pilotene hadde hendene på spakene da ulykken skjedde, sier han.

Havarikommisjonen mener at risikovurderingen før landingen på helidekket var utilstrekkelig, ettersom det var nytt utstyr på dekket og fordi flygeren hadde minimal erfaring med helikoptertypen.

Skrøt av redningsmannskapet

Kjendispiloten slo i ettertid fast at redningsmannskapet berget livet til David Tang

Statens havarikommisjon kommer ikke med sikkerhetstilrådinger etter ulykken. Det er ikke avdekket tekniske feil eller uregelmessigheter ved helikopteret som kan ha påvirket hendelsesforløpet.

    – Uerfaren pilot

    Halvorsen i Havarikommisjonen sier til BA at piloten som fløy helikopteret inn mot landingen hadde gjennomført opplæring med helikoptertypen, men ikke hadde fått utstedt sertifikatet ennå.

    – Det var ikke ulovlig at han forsøkte å gjennomføre landingen, men mindre erfarne piloter bruker gjerne lengre tid på landingen. Det at denne piloten ikke hadde mye erfaring med helikoptertypen, kan forklare at han ble stående i hover over helidekket uvanlig lenge. Det førte til at presenningen kunne fylles med luft og så fyke opp i rotoren på helikopteret, sier Halvorsen.

    Han sier at ulykken skyldes en kombinasjon av at presenningen ikke var godt nok sikret og pilotens manglende erfaring med helikopteret.

    – Hvem har ansvaret for at ulykken skjedde?

    – Ansvaret for sikkerheten ligger alltid på fartøysjef, og formelt sett var han ansvarlig og var den som kunne ta avgjørelsen om å la den andre og mindre erfarne piloten lande. Men han kunne ikke forutse at presenningen skulle fly opp, så det er flere faktorer som har bidratt til at dette kunne skje. Kapteinen på yachten har ansvaret for sikkerheten og rutinene om bord, sier Halvorsen.

    – Manglet redningsbåt

    Havarikommisjonen peker også på at det var ganske mye usikret last i kabinen på helikopteret da ulykken skjedde.

    – Det var ikke til hinder for evakuering denne gangen, men det er ikke slik vi ønsker at det skal være. Personen i baksetet var dessuten usikret under landingen, og det kunne utgjort en fare. Han ble slengt fremover da presenningen traff rotoren, sier Halvorsen.

    Han understreker at fartøysjefen skal ha all ære for innsatsen han gjorde da ulykken var et faktum.

    – Den mindre erfarne piloten som førte helikopteret var ikke i stand til å ta seg ut selv, så fartøysjefen dykket ned og reddet ham, påpeker han.

    Halvorsen sier også at det var et lykketreff at redningsskøyten var i nærheten da ulykken skjedde. De ankom ulykkesstedet bare to minutter etter krasjet.

    – Normalt skulle yachten hatt en redningsbåt på vannet selv under landingen. Det var det ikke. Det var en svikt fra yachten sin side, påpeker han.

    På grunn av at både yachten og helikopteret var i privat eie og bruk da ulykken skjedde, er det andre krav som gjelder enn om det hadde vært snakk om en kommersiell flyging og seilas.

    – Hadde det vært en kommersiell flyging hadde det vært helt klare krav til rutiner og manualer og kontroll for hvordan landingen skal gjøres. Det at yachten i det hele tatt hadde en manual for disse rutinene skal de ha honnør for, sier Halvorsen.

    – Kunne ulykken vært unngått om Quentin Smith selv hadde landet helikopteret?

    – Vi kan ikke si at ulykken hadde blitt unngått om Smith selv hadde landet, men vi snakker her om at man bør legge inn ekstra sikkerhetsbarrierer for å hindre at ulykker kan skje.

    Politiet vurderer rapporten

    Politiet bekrefter at en person har hatt status som siktet og en annen som mistenkt i forbindelse med helikopterulykken.

    Vi har ventet på rapporten fra Havarikommisjonen. Nå vil vi gjennomgå den ordentlig, før vi vurderer hva vi skal gjøre videre, sier politiadvokat Torunn Strand til BA.

    Hun bekrefter at politiet har gjort en god del etterforskning og foretatt avhør.

    To personer ble avhørt som henholdsvis siktet og mistenkt etter hendelsen i mai 2017, men det ble ikke skrevet en formell siktelse.

    Derfor er det uklart hvilke straffebud som kan bli aktuelle i en påtalemessig avgjørelse.

    – Etterforskningen var på det nærmeste ferdig. Men på bakgrunn av rapporten kan det selvsagt bli nødvendig med ytterligere etterforskningsskritt, men dette er noe vi må vurdere når vi får gått gjennom den, sier politiadvokaten.

    Artikkeltags