Og det hender det jo at byrådslederen i Bergen siden 2003 gjør.
I et lengre intervju i dagens papir-BA argumenterer Mæland kraftig for at Bybanen ikke skal gjemmes vekk og føres ut av byens historiske sentrum i en tunnel.
– Tunnelåpninger midt i sentrum er ikke en god idé. I tillegg vil vi få utfordringer med mørke, underjordiske bybanestopp. Der vil det være behov for overvåking og vakthold for at folk ikke skal føle seg utrygge. Da mener jeg holdeplasser på gateplan er enklere, penere, mer praktisk og mye billigere, sier hun blant annet.
- Hva mener du? Hvor bør Bybanen gå til Åsane? Over eller under jorden? Si din mening i kommentarfeltet under!
HØYRE VIL(LE) HA TUNNEL
BA har tidligere skrevet at bystyregruppen til Mælands eget parti heller mot en tunnelløsning.
Det er høyst uvanlig at byrådslederen i Bergen er så tydelig i en så tung sak så tidlig. Hvordan Bybanen skal gå fra sentrum til Åsane blir vedtatt først neste år.
– Men jeg har ment dette hele tiden. Jeg mener at vi tok et valg da vi valgte konsept. Vi valgte ikke en T-bane, vi valgte Bybanen.
–Hele poenget er at den skal samle opp mest mulig folk, være tilgjengelig, synlig i bybildet og lett å hoppe av og på. Vi valgte heller ikke en undergrunnsbane, slik har vi i realiteten allerede valgt bort underjordiske systemer, sier hun.
– Hva med reisetiden til og fra Åsane. Vil det ikke gå fortere om man legger banen i tunnel?
– Tid var en innvending mot Bybanen før den ble satt i drift. Når den nå går til Nesttun, er det ingen som snakker om tiden den tar, svarer hun.
Mæland føyer til at det som er viktig «er at Bybanen er driftssikker, behagelig og presis».
–Som sagt har vi ikke valgt en T-bane, gjentar hun.
ØNSKER DEBATT
Mæland er nøye med å poengtere at biler og busser må, i motsetning til Bybanen, fraktes ut av sentrum i en ny tunnel.
Skansentunnelen, som er en del av Bergensprogrammet, skal sørge for at biler og busser gjemmes vekk, og får komme seg hurtigst mulig inn og ut av bykjernen.
Mæland sier at hun ikke kan se hvorfor man skal legge Bybanen under et sentrum der alle ønsker å få opp aktivitets- og attraktivitetsnivået.
–Så, slik blir det med denne saken?
–Jeg ønsker en debatt velkommen. Bybanen er et av de viktigste byutviklingsprosjektene i Bergen, og vil forme hvordan sentrum ser ut for årtier fremover. Derfor ønsker jeg en debatt om hvordan Bybanen skal utvikles og hvor den skal gå. Det er viktige avgjørelser og alle skal få mulighet til å uttale seg. Det er det jeg har gjort nå.
SPLID I BYRÅDET
Om Frp var mot Bybanen i sin helhet, så er ikke det noe partiet vil ta en omkamp på nå. En Bybane til Åsane vil også de ha.
Men konfrontert med Mælands uttalelser må fraksjonsleder Eiler Macody Lund konstaterer at de skiller lag.
–Vi vil ikke ødelegge hele byen, slik vi ser at Bybanen har gjort oppover i Fana. Derfor ønsker vi å ha den i tunnel i det første strekket, sier Lund til BA.
Han forteller at dette er diskutert i partiet, og at de er enige om at den bør gå i tunnel fra Rådhuskvartalet til Skuteviken.
– Slik at vi sparer det historiske Bergen og Bryggen, forklarer han.
– Så her er dere totalt uenige med byrådslederen?
– Det er nok dessverre riktig.
Byråd for byutvikling, klima og miljø, Filip Rygg (KrF) sier han ikke har konkludert med hvilken trasé han synes er mest hensiktsmessig.
– Men som Mæland sier, vi har ikke valgt en T-bane. Da hadde vi valgt andre tekniske løsninger.
Les resten av intervjuet med Mæland i fredagens BA, og si din mening i kommentarfeltet under.