(Kvinnheringen:) For Viljar Vaage er det bare et bilmerke som gjelder: Volkswagen. Og da spesielt typen Transporter Caravelle T3. Han har hatt, og har fremdeles, flere biler av denne typen. En av dem, en hvit Transporter T3 89-modell Syncro, fungerer som «alt mulig-bil», blant annet til jobb. Vaage er nemlig snekker med eget firma, og reiser rundt for ulike oppdrag.

I tillegg har han en svart Transporter T3 av omtrent samme type stående i Spania, der han har kjøpt seg et hus han skal restaurere, og en boble 56-modell med delt bakrute som han har bygget om, senket og oppgradert teknisk.

Siste tilskudd til VW-familien hans er en lyseblå Transporter 69-modell. Den tror han ikke det skal bli så vanskelig å få på veien, og planen er å bruke den som arbeidsbil slik at han får tid til å fikse opp den hvite.

På sikt skal kanskje den lyseblå fikses opp, og gjøres om til campingbil han kan ta med på treff. Viljar Vaage er med andre ord en travel «handyman», og bil er hobbyen hans.

Øye for detaljer

Han har reist noen ganger til Tyskland på folkevogntreff, der han har en vennegjeng med dilla på folkevogner.

Det var på et slikt treff han fikk ideen om å lage noe ganske unikt.

– Jeg så en bardisk laget av fronten på en Transporter, og bestemte meg for å lage en som var bedre. Jeg ville ha den klar til et treff som skulle være 1. mai i år, og har jobbet med den et par helger i vinter og i vår. Onkel skulle kaste den gamle campingbilen sin, så da fikk jeg den i stedet. Jeg solgte campingtaket, og noen av delene, og så brukte jeg fronten, noen dører og panel til å lage en bardisk. Jeg har hovedsaklig brukt vinkelsliper og bajonettsag, og sveiset delene sammen, forklarer Vaage.

Bardisken er skallet av fronten på bilen, og har blant annet fungerende parklys og innebygget musikkanlegg. Høyttalere er montert i grille, og bak på baren kan man åpne en luke av dører som er sveiset sammen på midten.

Disse henger fast i setebeltene fra bilen.

Bardisken har mange fiffige detaljer, som egen flaskeåpner montert på siden, laget av en dørlås. Under luken bak er det også bilhorn. Disken på toppen er av parkett, og det er også parkett inne i baren, der drikke kan lagres.

På disken står to unike «lysestaker», den ene er laget av veivaksling og svinghjul fra en motor, og den andre er stempelet fra den samme motoren.

 

Vaage har også en plan på sikt for å gjøre bardisken enda kulere:

– Jeg har planer om å montere tenningen på bilen bak, slik at når jeg vrir om nøkkelen, så kommer alle lysene på fremme sammen med musikken.

Bardisk til utleie

Bardisken fikk naturlig nok mye oppmerksomhet på treffet i Tyskland.

– Det var noen som ville kjøpe den, ja. Jeg lurer derfor på å leie den ut. En verktøybutikk i Haugesund lånte den da de skulle ha åpningsfest, og jeg fikk rabatt på verktøy som betaling.

– Når kom denne interessen din for folkevogner og mekking?

– Da jeg kjøpte den første bilen min. Det var også en VW Transporter. Ellers har jeg vel alltid likt å skru. Jeg har også holdt på med båt. Jeg kjøper i hovedsak biler for å bruke de selv, eller som delebiler. Det er en dyr hobbu, så jeg går for det mest i null. Eller kanskje aller helst i minus, sier Vaage og flirer.

– Hva er drømmen, sånn bilmessig?

Vaage drar frem mobilen, og viser en videosnutt av to venner som har hver sin VW Transporter T3, og som kjører forbi ne BMW M3 i over 200 kilometer i timen på autobahn i Tyskland.

– De transporterne hadde Audi V8-motor med 360-370 hestekrefter. Det hadde ikke vært å forakte!