– Vi gir råd om tunnelløsning, sier leder i Bergen Høyre, Harald Victor Hove (H).
20 av 25 bystyrerepresentanter i Høyre vil ha tunnel, opplyser en kilde til BA.
Dermed var det stor enighet for denne løsningen innad i partiet.
– Låser dette Høyres medlemmer til å stemme dette i bystyret?
– Det er et veldig sterkt råd. Det skal være gode argumenter for å fravike dette, sier han.
– Hva mener du om denne saken?
– Jeg hadde mine egne tanker om det, jeg har tatt med meg rådet partiet stiller seg bak, så blir det en spennende debatt fremover, sier Hove, som selv er en del av byrådet.
– JEG ER IKKE SKUFFET
Tirsdag kveld hadde partiets bystyregruppe møte der de skulle formulere en anbefaling til byrådet om hvordan Bybanen skal gå til Åsane.
Stridens kjerne var som følger: Skal Bybanen gå langs Bryggen eller skal den gå gjennom tunnel til Bontelabo.
Dag Skansen, har som gruppeleder i Høyre kjempet for Bybanen langs Bryggen. Han sier at han som gruppeleder ikke har lov å være skuffet.
– Som gruppeleder kan jeg ikke være det, jeg må høre på gruppen. Det er viktig å presisere at vi har gitt et råd til byrådet. Det er ikke et vedtak. Byrådet må forvalte det, og komme tilbake tilbake til bystyresiden med en sak.
– Er det mulig for byrådet å komme tilbake med en sak som anbefaler en dagløsning når Frp og Høyre er for tunnel?
– Hvis ikke ting endrer seg, er det kanskje ikke det. Men vi har et byrådssamarbeid og de må forvalte dette på sin måte, så får jeg prøve å binde dette sammen.
Toppene i Høyre har vært for en dagløsning. Men undersåttene hørte ikke på dem.
– 20 av 25 representanter talte Monica Mæland, Ragnhild Stolt-Nielsen, Harald Hove, deg, komitéleder Asle Wingsternes imot. Er dette et grasrotopprør i Høyre?
– Jeg vil ikke beskrive bystyregruppen som grasroten. Det er viktig at vi har en levende debatt i partiet og det var riktig å gjøre det på denne måten, slik at byrådet vet hva som er pulsen i gruppen i forkant.
– Et prestisjenederlag for partitoppene da?
– Nei, det vil jeg ikke betegne det som. Et råd til byrådet kan umulig bli et prestisjenederlag.
Det Høyre nå er for vil medføre at Bybanen går ned i Kaigaten ved Sparebanken Vest sitt bygg, med nytt underjordisk stopp i Christies gate som det mest sentrale stoppet.
– Blir det en bra Bybane ut av dette?
– Hvis dette blir det endelige resultatet må vi legge til grunn at vi får til å lage en god Bybane også nå. Men konseptet er i mine øyne er ikke det samme når vi nå går for underjordiske stasjoner.
KVELDENS SEIERHERRE
Peter Christian Frølich (H) har lenge kjempet mot Bybanen langs Bryggen. I så måte var denne seieren en triumf for den unge Stortings- og bystyrepolitikeren.
– Hvordan slo du partieliten?
– Det er snart over to år siden jeg lanserte en bilfri og banefri Bryggen, og jeg har bare argumentert for det. Kjekt at bystyregruppen kommer frem til. Det har vært rent spill og rent engasjement hele veien, sier Peter Christian Frølich til BA.
– Hvordan føles det å stå igjen som den store seierherren i partiet?
– Det er mange andre som...
– Gi deg nå...
– Svaret er at det er en litt merkelig følelse. Jeg er glad for at folk er overbevist i saken, men jeg har også forståelse for at det er vanskelig for andre i partiet.
– Ja, du har påført dem et stort prestisjenederlag?
– Det er dine ord. Jeg har opplevd å overbevise gruppen om en sak jeg har brent mye for, har stor respekt for at vi har et system hvor byrådet skal gjøre en vurdering av vårt råd. Det er ikke en dag for å juble eller seire i det hele tatt, svarer Frølich.