Tide og Hurtigruten inngår storavtale: Investerer stort i biodiesel og elbusser

Fremover skal bussene som frakter Hurtigrutens gjester bli grønnere. Her kobles den til landstrøm i Bergen for første gang.

Fremover skal bussene som frakter Hurtigrutens gjester bli grønnere. Her kobles den til landstrøm i Bergen for første gang. Foto:

Avtalen med en verdi på 200 millioner kroner har som mål at så å si all busstransport til og fra Hurtigruten skal skje i busser på biodiesel eller strøm.

DEL

– Med den nye avtalen skal vi sammen med Tide jobbe for å innføre elbusser flere steder langs kysten så raskt som mulig, sier Asta Lassesen, kommersiell direktør i Hurtigruten, i en pressemelding.

Avtalen gjelder så å si all landbasert transport for Hurtigruten. Det vil si transportetappene til og fra skipene og de rundt 100 utfluktene Hurtigruten tilbyr.

Fra starten av skal bussene som frakter Hurtigrutens gjester drives av biodiesel der det er tilgjengelig.

Hurtigruten påpeker i pressemeldingen at avtalen, som er rekordstor, er den siste i en rekke grønne satsinger til reiselivsaktøren.

I sommer lanserer de for eksempel et hybridrevet cruiseskip og batteridrevne katamaraner.

Hurtigruten skal dessuten bygge om eksisterende skip slik at de kan drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass og biogass, opplyser de.

Kontrakten mellom Tide og Hurtigruten starter i september med opsjoner for forlengelse har den en varighet på fem år.

– Vi gleder oss til å starte opp med dette nasjonale samarbeidet med en verdensledende reiselivsaktør som dette. Hurtigruten er verdens grønneste cruiserederi, og denne kontrakten er et stort steg, sier Christine Flataker Johannessen, kommersiell direktør i Tide, i pressemeldingen.

Artikkeltags