Slik lyder deler av hverdagshelt-nominasjonen BA mottok fra Patrizia Dagestad før advent. Hun mener Megafon fortjener ekstra takk og oppmerksomhet for jobben de gjør.
– De gjør en fantastisk jobb med å hjelpe de som trenger å føle seg velkommen i samfunnet. Selgerne får jobbe med å selge blader samtidig som de får mulighet til samtaler og kos i huset de disponerer, fortsetter Dagestad.
Megafonredaktør Thomas Anthun Nielsen setter pris på anerkjennelsen.
– Så kjekt, det er veldig hyggelig å bli satt pris på, sier Anthun Nielsen om at nettopp Megafon får julestjerne og utnevnes hverdagshelt.
– Vi driver jo med å se folk, og da er det hyggelig å bli sett tilbake, fortsetter han.
Penger til julegaver
Selv kaller Anthun Nielsen seg en potet når det gjelder arbeidet han gjør i Megafon-lokalene. Han bidrar der det trengs på huset i Lille Øvregate, for nå er det nemlig flere poster å bidra til.
For bare noen uker siden ble Megafon-utsalget flyttet til nye lokaler i Hallvardstuen, som drives av Kirkens Bymisjon.
Ordningen er et prøveprosjekt inntil videre, og den daglige driften og aktivitetene er et samarbeid mellom Kirkens Bymisjon, Megafons paraplyorganisasjon, ALF/Senter for Arbeidslivsforberedelse, og Dagsverket.
Det har så langt vist seg å være positivt.
– Vi har fått så godt som utelukkende positive tilbakemeldinger fra selgerne. Samarbeidet gjør at vi kan skape et større og bedre tilbud for de vi er her for, sier Anthun Nielsen.
Nærmere sentrum
Å være under samme tak gjør samarbeidet lettere.
Kirkens Bymisjon tilbyr en varm dusj, rene klær, kaffe og et måltid for dem som trenger det, Dagsverket sørger for transport til Laksevåg for opprydning rundt Straxhuset, og Megafon har god plass til å organisere bladutsalget mer effektivt. Frem mot jul ønsker mange å selge mer, og juleboken sørger for litt ekstra penger.
– Det betyr mye for selgerne at de kan tjene litt ekstra og dermed kan komme hjem til familien med både julegaver og kvitteringer, sier Anthun Nielsen.
Samkjøringen og de nye lokalene sørger dessuten for bedre plass til sosialt samvær og aktivisering, med et felles mål om å få bladselgerne ut i arbeidslivet og vekk fra rusen.
Megafonselger Tommy Ramstad er på plass i utsalgslokalene i Lille Øvregate formiddagen BA overrekker julestjernen til redaktør Anthun Nielsen.
Ramstad forteller at han er fornøyd med de nye utslags-
lokalene, blant annet fordi de er nærmere sentrum enn før.
– Nå slipper vi å bruke lang tid på å gå frem og tilbake de dagene vi selger mange blader, sier han.
I lokalene sitter praten løst mellom selgere, ansatte og frivillige.
Ramstad og Anthun Nielsen diskuterer seg frem til at det er rundt seks år siden førstnevnte begynte å selge blader for Megafon, og det har han gjort daglig siden.
En annen salgsstrategi
Ramstad påpeker at det ikke er til å stikke under en stol at salget krever litt mer arbeid i desember enn ellers i året.
– Det er vanskeligere å selge juleboken, for den koster jo 150 kroner, og ikke 100 kroner som bladene gjør, forklarer Ramstad.
Juleboken er nemlig litt dyrere enn bladene resten av året, og selgerne må ty til noen salgstriks.
– Da viser og forteller jeg kunden at juleboken er mye tykkere enn bladet, og har mye godt innhold og interessante intervjuer, sier Ramstad, som på tross av prisen erfarer at flere ønsker å støtte en god sak.
- Flere hverdagshelter: – Reidar er vår reddende engel
- «Nonstop Trio» reiser rundt for å glede de eldre og syke med musikk
- Aase Hessen har stekt tusenvis av lapper - helt frivillig