I.C. Dahl (1788-1857)

Over inngangspartiet til Permanenten - Vestlandske Kunstindustrimuseum - sitter en av Bergens store sønner, en tenksom I.C. Dahl i bronse.

Over inngangspartiet til Permanenten - Vestlandske Kunstindustrimuseum - sitter en av Bergens store sønner, en tenksom I.C. Dahl i bronse. Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

Over inngangspartiet til Permanenten – Vestlandske Kunstindustrimuseum – sitter en av Bergens store sønner, en tenksom I.C. Dahl i bronse.

DEL

Det er ikke måte på de uttrykk som brukes for å beskrive ham:

«Grunnlegger av nasjonalromantikken», «Vestlandets største kunstner gjennom tidene», «... den som oppdaget skjønnheten i norsk natur», «den første norske kunstner som var på et europeisk nivå innen malerkunsten».

Han het egentlig Johan Christian Clausen (eller Klausson) Dahl, og var den eldste i en stor barneflokk hos en fisker- og flyttmannsfamilie i Bergen.

Det sies at navneendringen til «I.C. Dahl» kom fordi de som så kunstverkene hans, trodde at det var det han signerte med. Han ganske enkelt slurvet med J, slik at den så ut som I.

Foreldrene hadde ikke råd til noen utdannelse for ham, så han begynte sin karriere som dekorasjonsmaler.

Så ble talentet oppdaget. Bergenserne laget et spleiselag for å gi ham utdannelse, først her i byen, hos Johan F.L. Dreyer, senere på Københavns Universitet.

Han skaffet seg et navn i København, og i 1818 flyttet han til Sachsens hovedstad Dresden. Bare seks år senere ble han professor ved byens kunstakademi.

Det var i Dresden han la grunnlaget for den norske nasjonalromantiske retningen. Han var stadig på besøk i Norge for å hente inspirasjon.

Ut fra skisser malte han storslåtte bilder av hjemlandets fjell, fosser, daler og stormfulle kyster, for eksempel «Fra Stalheim» (1842) og «Lyshornet ved Bergen» (1836).

Hans bilder var omdiskutert. På den tid skulle landskap ikke være en egen kunstretning, men danne bakgrunn for andre motiver.

Blant kjente norske kunstnere som var elever hos Dahl i Dresden, var Thomas Fearnley og Jacob Mathis Calmeyer.

Dahl var ivrig etter å fremme norsk kulturminnevern. Han tok initiativ til å opprette både Nasjonalgalleriet i Oslo og de første kunstforeningene i Norge.

Artikkeltags