I kø for oppsigelser

Artikkelen er over 16 år gammel

I går fikk de 411 tidligere ansatte ved Norges eldste skipsverft oppsigelsen i hånden. Mange håper på fortsatt jobb, men usikkerheten er stor.

DEL
Etter et informasjonsmøte med Aetat, de tillitsvalgte og bostyreren, fikk en etter en oppsigelsesbrevet sitt.

– Det er usikkert hvor mange de trenger for å sette i gang fregattarbeidet igjen, sier platearbeider Geir Skauge (37).

– Det blir gjerne dem som har kurs i punktsveis, foreslår kollega Ingmar Christiansen (45).

Kjell-Arne Christophersen (63) er derimot beroliget etter møtet. Han har fått vite at alle som har fylt eller fyller 61 år i løpet av oppsigelsestiden får pensjonere seg.

– Vi har spøkt med at det blir eneboliger her. Kanskje kommer det Mekka og pol. Nå er løpet kjørt for meg. Jeg får kjøpe meg en sekspakning og sette meg på verandaen i en ny leilighet her nede og se på damene, ler Christophersen.

I GANG I DAG
– De 20-30 personene vi har leid ut er på jobb i dag. I tillegg skal noen ansatte gjøre ferdig enkelte båter som er til reparasjon, slik at boet kan få inn penger, sier klubbleder Trygve Horgen.

Dersom bare fregattarbeidet som allerede var påbegynt settes i gang igjen, trengs det bare 30-40 personer. Men etter planen skal to seksjoner produseres samtidig, og da dobles behovet.

Dersom reparasjonsvirksomheten også kommer i gang, vil det trenges enda flere, mener Mjellem & Karlsen-direktør Paal Martens.

– Vi er i stand til å sette i gang fregattproduksjonen. Tidspunktet vil bli klart enten før eller etter helgen. Med to seksjoner i produksjon og litt reparasjoner til forsvaret og det sivile er vi oppe i rundt 100 mann. Det er første trinn, mener han.

Men bare dersom det kommer inn kontrakter på nybygg vil man komme i nærheten av arbeidsstokken som har vært de siste årene.

Artikkeltags