Ingen pengesvar for Bybanen før til påske

Bybanen på vei mot foreløpige siste stopp i Byparken.

Bybanen på vei mot foreløpige siste stopp i Byparken. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Flertallet av politikerne i Bergen har bestemt seg for hvordan Bybanen skal gå til Åsane uten å vite prisen. De må belage seg på å vente i flere måneder på svaret.

DEL

Høyre, Ap og Frp vil ha Bybanen i tunnel ut av Bergen, som kjent. I tillegg vil de forlenge Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg og legge Bybanen i dagens E39 til Åsane. Hvor mye dette vil koste, vet dog ingen.

BA har, med beregninger hentet fra konsekvensutredningen, kommet frem til en pris på 8-9 milliarder kroner.

EKSTERN KVALITETSSIKRING

Skal Bryggen bli bilfri må det bygges en ny biltunnel under sentrum, med en pris på i overkant av en milliard kroner i tillegg. Hvor mye penger Bybanen til Åsane kommer til å koste, kommer også an på hvor mange underjordiske stopp banen skal ha. Et enkelt underjordisk stopp vil koste flere 100 millioner kroner.

Flere politikere har ment at prisen på tunnellene er gjort altfor høy.

Dette skal nå sjekkes ut. Rune Haugsdal, fylkesrådmann, sier at de skal lyse ut en minikonkurranse om ekstern prisberegning snart.

–Vi vil sannsynligvis henvende oss til de aktørene som er prekvalifisert av finansdepartementet til slike oppdrag. Antatt tidsramme for ferdigstillelse av en slik ekstern kvalitetssikring blir i mars/april, skriver han i en e-post til BA.

MÅ HA STATEN PÅ LAGET

Staten skal være med å betale for Bybanen til Åsane. Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen har sagt til BA at staten ikke kan betale halvparten av «hva som helst». Før jul gikk statsminister Erna Solberg ut i NRK og sa at man måtte få regningen på bordet.

– Vi skal ha råd til flere Bybane-strekninger etter denne, sa hun til statskanalen.

At prisen kommer på bordet først til påske betyr at det mest sannsynlig ikke blir valgt en trasé til Åsane før sommeren. Til sommeren er saken allerede et år forsinket. Det bekymrer Høyres gruppeleder Dag Skansen.

– I komiteen før sommeren ble det sett på som kritisk å utsette dette frem til jul. Nå ser vi at vi trolig ikke er i stand til å vedta noe første halvår. Det betyr at nedriggingen av Bybane-organisasjonen blir nærmere og nærmere en sannsynlig realitet. Jeg håper at byrådet har kontroll på dette, og setter inn de ressurser som skal til, sier Skansen til BA.

Tidligere i høst kunne BA fortelle at planprogrammet for Bybanen til Fyllingsdalen blir lagt frem i februar. Dette strekket er langt enklere å regulere enn til Åsane. Politikere som Oddny Miljeteig (SV), Erlend Horn (V) og Dag Skansen har åpnet for at enden på Åsane-kranglingen kan bli at Bybanen til Fyllingsdalen kommer først.

– TROLIG ENKLERE

– Bybanen vestover er trolig enklere og vil derfor kunne ta igjen traseen nordover, sier Rygg.

Han påpeker at bystyret har vedtatt en løpende regulering av et helhetlig Bybane-nett.

– Jeg jobber likevel 100 prosent for å gå til Åsane først på grunn av befolkningstetthet og fordelen ved å lage en gjennomgående Bybane først.

Artikkeltags