Raser mot flybillettpriser til Bergen

Ola Johannesen fra Hammerfest må betale minst 9.000 kroner for å fly til Bergen på julebord.

Ola Johannesen fra Hammerfest må betale minst 9.000 kroner for å fly til Bergen på julebord. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ola må betale 9.000 kroner for å reise på julebord.

DEL

Det skriver Netttavisen.

Ola Johannesen bor i Hammerfest. Til helgen arrangerer den gamle studiegjengen julebord i Haugesund, og Ola har derfor sett på flybilletter fra Hammerfest til Bergen.

Det aller billigste alternativet ligger på 8.990 kroner, tur-retur fra fredag til søndag. Det synes Johannesen var så urimelig at han bestemte seg for å kontakte Widerøe på Facebook, der han ba om en forklaring på hvorfor prisene var så høye:

«Vil de at jeg skal kjøpe flyet? Vil de at jeg skal finansiere julebordet deres? Hva er det som gjør at vi må ut med 5-6000 tusen for å reise i vårt eget land, mens en person som skal fra Trondheim til Bergen for eksempel betaler 1.299 for å reise samme dag?»

Innlegget har blitt likt av over 400, og i kommentarfeltet er det mange nordlendinger som deler Johannesens frustrasjon.

«Har prøvd i tre år nå og ta med meg min sønn for å besøke min far, altså hans besteforeldre, i Trondheim. Har valgt to uker i Syden inkludert hotell i stedet. Har vært omtrent samme pris,» skriver en.

«Slike priser er direkte ødeleggendde for bolyst og næringsutvikling i Hammerfest,» mener en annen.

– Det er trasig at det skal være ekstra dyrt nå rundt juletider. Da jeg var student i Haugesund måtte jeg betale 3.000 kroner en vei for å fly opp til Alta. Samtidig ser man at Norwegian har tilbud fra Haugesund til Alicante, med 1700 kroner for fly og hotell, sier Johannesen til Nettavisen.

– Vi i Finnmark planlegger alt man kan planlegge

Widerøe skriver at det ikke er mulig å sammenligne priser for et selskap som flyr med 180 seter per adgang med selskaper med 39 seter per adgang. Dette fordi skattene og avgiftene flyselskapet blir belastet med gjelder per flytur.

Samtidig har mindre fly samme antall piloter og krav til teknisk vedlikehold, men da med færre passasjerer å fordele kostnaden på.

I tillegg påpeker flyselskapet at billettene vil være dyre når man bestiller så kort tid i forveien.

Nordlendingene forteller imidlertid at de er vant til å planlegge godt, men at det ikke er alt man faktisk kan planlegge i lang tid på forhånd.

«Vi som bor i Finnmark planlegger alt man kan planlegge. Det være seg reiser, bestilling av varer vi ikke får tak i lokalt osv. Vi er vant til å planlegge og vente. Men det er mye som ikke kan planlegges her i livet, og det er da flyprisene virkelig blir et problem for mange,» skriver en.

«Sist gang vi i hjemmet sjekket prisene på flybilletter dagen etter (pga. akutt sykdom hos familie) kostet reisen cirka 13.000 tur/retur Hammerfest-Bergen for én voksen. Det endte med ingen flybillett, og fikk ikke da tatt farvel med det familiemedlemmet,» skriver en annen.

– Vi vet jo hvor vi bor, og er vant til å betale mye for flybilletter. Men 5.000 kroner en vei? Jeg hadde som sagt ikke tenkte å kjøpe flyet, sier Johannesen.

Logikken deres henger ikke på greip

Videre argumenterer Widerøe for at de høye prisene kommer av mange mellomlandinger og det faktum at Widerøe gjerne ikke flyr hele strekningen.

– Men jeg sjekket Widerøefly fra Trondheim til Bergen, med én mellomlanding i Oslo, og da lå prisen på 1.299 kroner. Til sammenligning var Hammerfest til Bergen, med mellomlanding i Tromsø, rett under 10.000 kroner, og da fløy Widerøe hele veien, sier Johannesen.

– Men strekningen Hammerfest-Bergen er nesten tre ganger så lang som strekningen Trondheim-Bergen, tror du ikke det påvirker prisen?

– Jo, men det er ikke det som er Widerøes argument. De sier det er dyrt på grunn av antall mellomlandinger og fordi de ikke flyr hele veien. Det stemmer tydeligvis ikke, så logikken deres henger ikke på greip, mener Johannesen.

Men informasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, kan forklare hvorfor det er så mye billigere å fly fra Trondheim.

– Prisforskjellen kommer av at vi har mange daglige adganger fra Trondheim til Torp, og Torp til Bergen. Fra Tromsø til Bergen har vi kun én daglig adgang, sier Solli.

– Vi har ikke monopol

På Facebook er det mange som uttrykker frustrasjon over at det kun er Widerøe som flyr disse strekningene, og mener selskapet har monopol.

Det kan Solli avkrefte.

– Staten legger ut anbud på strekninger hvor det ikke er mulig å drive lønnssom drift, og subsidierer det flyselskapet som leverer det beste tilbudet. Det blir helt feil å kalle det et monopol. Samferdselsdepartementet er vår oppdragsgiver, og vi flyr på oppdrag fra staten.

– Men dere tjener jo penger på det?

– Selvfølgelig. Vi leverer et anbud som er konkurransedyktig og som vi tjener penger på. Ingen flyselskap med mål om å kunne levere langsiktig kan levere anbuds tilbud basert på tap.

– Hva ville flybillettene kostet hvis dere ikke ble subsidiert av staten?

– Det aner jeg ikke, det ville vi vært nødt til å regne ut. Men langt mer enn de gjør i dag, naturligvis.

– Setter ikke opp prisene til jul

Solli forteller at for strekningene nord for Trøndelag, så har Widerøe vunnet anbudsrunden i årene fremover.

Men når det gjelder strekningen Johannesen referer til, er det ingen av strekningene som er anbudsruter. Både Hammerfest-Tromsø og Tromsø-Bergen er kommersielle ruter, der det er fritt frem for andre flyselskaper å fly.

Det er staten som bestemmer hvilke ruter som er anbudsruter, og hvilke ruter som er vanlige kommersielle ruter. Mange tror at løsningen vil være å gi Widerøe konkurranse også på anbudsrutene, men det er altså ikke lov.

– Det er kun selskapet som har vunnet anbudsrunden som har tillatelse til å fly disse strekningene.

– Dere vil jo i lang tid fremover være det eneste selskapet som flyr disse strekningene. Setter dere opp prisene til jul?

– Nei, vi følger statistikken. Er det mange som flyr, vil prisene også gå opp. Dette handler om tilbud og etterspørsel.

– Men til jul vil det jo være mange som flyr, så da betyr jo det i praksis at prisene går opp?

– Ikke nødvendigvis med Widerøe, da vi flyr veldig veldig mange forretningsreisende. Men igjen handler det om tilbud og etterspørsel, og de billigste billettene går først, avslutter Solli.

Artikkeltags