Støre: - Bompengesatsen er blitt høy. Og den rammer usosialt

INNRØMMER: Ap-leder Jonas Gahr Støre erkjenner at de høye bompengesatsene rammer usosialt.

INNRØMMER: Ap-leder Jonas Gahr Støre erkjenner at de høye bompengesatsene rammer usosialt. Foto:

Av

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre advarer mot å få de gule vestene til Norge.

DEL

STORTINGET (Nettavisen Økonomi): En travel arbeiderpartileder er nettopp kommet tilbake fra Troms og har satt av noen minutter til Nettavisen i en hektisk politikerhverdag. Kommunevalget i 2019 nærmer seg, og bompenger ser ut til å bli et hett tema i spesielt storbyene i den kommende kommunevalgkampen.

Siden forrige kommunevalg har vi fått et eget bompengeparti, som i Bergen ligger an til en oppslutning på hele 20 prosent. Men noe formelt samarbeid med Folkeaksjonen nei til mer bompenger ser ikke Jonas Gahr Støre for seg.

LES OGSÅ: Skeptisk til bom-nyheten: – «Valgflesk, var det første jeg tenkte»

Høyresiden

- Nei, jeg ser at bompengepartiet henvender seg mot høyresiden. Det er lokale forskjeller, men de som vil avvikle bompengene i Bergen, må jo argumentere for at mange av bilene skal tilbake til byen, at utbyggingen av kollektivtrafikken skal stoppe opp, sier Støre til Nettavisen Økonomi.

- Men vi er opptatt av at bompengesatsen i mange områder, særlig inn mot de større byene, er satsen blitt høy, og den rammer usosialt. Arbeiderpartiet har i stedet lagt frem et forslag om veiprising.

- Du kan få en pris basert på hva slags bil du kjører, hvor langt du kjører og når du kjører, slik at det blir mer treffsikkert, fortsetter partilederen.

Trond Giske uttalte 1. mai og noen dager senere til Dagbladet at bompengene rammer usosialt.

LES OGSÅ: BA mener: Byrådet fortjener ros for å lytte til folket

Gjelder alle avgifter

- Er du enig med Giske?

- Alle avgifter som er like for fattig og rik, rammer usosialt. Det er det samme med momsen, lik for alle, men tyngre å bære om du har dårlig økonomi. Men dette er noe vi ønsker å møte gjennom andre ordninger i velferdssamfunnet for å omfordele rettferdig, sier Støre, og trekker frem gratis skolefritidsordning som et eksempel.

LES OGSÅ: Anklages for bompenge-populisme og bløffmakeri

Et sentralt spørsmål er da om det et problem for Arbeiderpartiet å gå inn for en økt bompengefinansiering, gitt at mange av velgerne har lavere og midlere inntekter.

- Det vi er opptatt av, er at det særlig er disse bymiljøpakkene som skaper diskusjon. Bompengene skal gå til å finansiere kollektivtrafikk. Her har Arbeiderpartiet sagt om de fire største byene, at staten ikke skal ta 50 prosent av finansieringen, men opptil 70 prosent, sier Støre. Han tilføyer at dette er noe partiet velger fremfor store og usosiale skattekutt.

Uten svar

- Der velger vi å si at fellesskapet tar større ansvar. Men Fremskrittspartiet er jo fortsatt helt uten svar på følgende: De vil både kutte skattene, mye mer, og de vil at staten skal betale mer ev veibyggingen.

- Da er spørsmålet: Hvor skal de kutte? Arbeiderpartiet kommer ikke til å si at da satser vi mindre på skole, helse og sykehus, og mer på vei, sier Støre.

LES OGSÅ: Byrådet går inn for å fjerne bomstasjoner i Åsane

Partilederen advarte denne uken på årskonferansen til Norsk industri mot å få de gule vestene til Norge. Den sterke protestbevegelsen i Frankrike er et opprør fra mennesker med dårlig råd mot makteliten i Frankrike med president Macron i spissen. Det er sterke og til dels voldelige aksjoner mot det de oppfatter som skjev fordeling og høye skatter og avgifter.

- Hvor reell er denne frykten i Norge?

– Jeg bruker det som et eksempel på at vi skal gjennom en stor omstilling i møtet med lavere klimagassutslipp og overgang til fornybarsamfunnet, der olje og gass vil bety mindre i norsk økonomi. Det kommer til å berøre store deler av arbeidslivet, og da må vi bruke den norske tradisjonen med rettferdig deling av byrder, svarer han.

Tapere

Støre sier at en grunn til at globaliseringen møter motstand, er at mennesker med lite kapital, lite utdanning og folk i utsatte yrker opplever å bli tapere.

- Når grupper opplever at de er svake og blir tapere i samfunnsutviklingen, er det ikke overraskende at de vender seg mot denne utviklingen. Hvis du reiser til Paris og Frankrike, er det en liten gruppe der som knuser ruter. Men det store flertallet er en gruppe mennesker som sier at pengene ikke strekker til. Det er et uttrykk for et samfunn som ikke klarer omfordeling.

- Er motstanden mot bompengene uttrykk for et gryende gule vester-opprør i Norge?

- Nei, det er å dra det for langt. Men jeg tror det er viktig helt fra starten av å få til omstilling hvor vi skal skape nye jobber i veien mot et lavutslippssamfunn. Da blir det omstillinger, der vi er nødt til å ta godt vare på de som blir mest berørt.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet: – Skjønner at bilistene reagerer

Rød fremgang

På hjemmebane har for tiden Rødt, SV og MDG større oppslutning enn Ap i Oslo på meningsmålingene. Støres Oslo-parti ligger som det ser ut nå an til å tape mye oppslutning fra 2015.

- Er svaret på det et radikalisert Arbeiderpartiet for å ta tilbake disse velgerne?

- Arbeiderpartiets beste oppskrift er å være seg selv. Det er å bruke kreftene sine på å snakke om politikk, bruke kreftene sine på å skape og dele. Vi må skape før vi deler, men måten vi deler på, er også viktig for hvordan vi skaper, svarer Støre.

Artikkeltags