Kaffekongen selger Friele-imperiet

Herman Friele og familien selger seg ned i Kaffehuset Friele.

Herman Friele og familien selger seg ned i Kaffehuset Friele. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Kaffehuset Friele går over på utenlandske hender.

DEL

– Jeg forstår at dette var uventet og at folk blir forbauset, sier Herman Friele til BA.

Han er tross alt styreleder for Norges eldste kaffehus og syvende generasjon i selskapet.

Den nederlandske kaffegiganten D.E Master Blenders 1753 (DEMB), overtar nå 90 prosent av aksjene i det tradisjonsrike selskapet.

DEMB kontrollerte fra før 45 prosent av aksjene.

– VANSKELIG BESLUTNING

Friele, broren Berent og datteren Birgitte kontrollerte inntil tirsdag 55 prosent av aksjene i selskapet.

Nå beholder Friele-familien en eierandel på 10 prosent inntil videre.

– Dette er noe som har modnet i flere år. De siste fem månedene har vi drevet forhandlinger, fortsetter han.

Friele ser salget av familieselskapet som en fantastisk forretningsmulighet.

– I Europa går det i langsiktig retning av andre måter å tilberede kaffe på som krever veldig store investeringer i produksjonsutstyr og uvikling av kaffemaskiner. Ingen i Norge kan gjøre dette. Du må ha verden som marked. Her i landet blir vi altfor små til å utvikle alene, sier Friele.

– HJERNEN MIN DELT I TO

Han viser til at Kaffehuset Friele har en markedsandel på 37 prosent og ikke kommer videre.

– De strategiske forklaringene er en ting, men hva med følelsene oppi dette?

– Jeg må jobbe med at min enkle hjerne er delt i to. Den rasjonelle delen vet at dette er riktig. Den emosjonelle måtte bli overbevist, og er blitt det. Vi er nødt til å se på realismen, svarer Friele.

– Hva skal gevinsten brukes på?

– Vi vil se oss om etter å skape flere arbeidsplasser innen næringsmidler og bygge videre på kompetanse vi har.

– Jeg liker å skape arbeidsplasser, jeg liker ikke død kapital. Vi har et par planer, men har ikke et konkret prosjekt ennå, svarer 70-åringen.

VIL SKAPE NYE ARBEIDSPLASSER

Han påpeker at det blir snakk om aktivt eierskap.

– Jeg tror ikke på å eie under 50 prosent. Da sitter du i baksetet, og jeg liker å kjøre bil.

– Men du setter deg jo i baksetet i Kaffehuset Friele nå?

– Ja, men de 10 prosentene har en helt annen emosjonell verdi enn 10 prosent i et annet selskap. Der vi går inn er det for å eie mer enn 50 prosent, svarer Friele.

Friele er fornøyd med at familiebedriften skal få en fremtredende, internasjonal rolle i DEMBs ambisjon om å vokse seg enda større.

Målet er å bli det ledende kaffehuset i verden.

Friele mener denne integrasjonen styrker Kaffehuset Frieles posisjon i et norsk marked der kaffevanene er i rivende utvikling og forbrukerne blir stadig mer kvalitetsbevisste.

Han peker også på at dette samtidig åpner mulighetene for å utnytte kaffehusets kompetanse på spesialkaffe også utenfor Norges grenser, og følge store norske kunder ut i Europa.

UENDRET AKTIVITET I BERGEN

De nye eierne kjøper et bergensk kaffeselskap som i fjor omsatte for over 930 millioner kroner og hadde et overskudd på 53,5 millioner.

– DEMB skal bygge videre på Kaffehuset Frieles lange tradisjon, merkevarer og kompetanse på spesialkaffe. Integrasjonen er helt i tråd med vår globale strategi om å bygge på solide merkevarer og sterke markedsposisjoner.

Det sier administrerende direktør Pierre Laubies i DEMB i en pressemelding.

Med Kaffehuset Frieles lange erfaring og gode relasjoner i det internasjonale kaffemarkedet vil Kaffehuset få et spesielt ansvar for spesialkaffe i DEMB-konsernet, står det i pressemeldingen.

– All kaffeproduksjon og aktiviteter i Norge forsetter som i dag med dagens ansatte og ledelsesstruktur. Ved å bli integrert i DEMBs internasjonale nettverk styrkes våre muligheter til å utvikle nye kaffekonsepter og være i forkant av trendene.

– Derfor ser vi for oss at aktivitetsnivået vil øke fremover, sier administrerende direktør Olav Munch i Kaffehuset Friele.

– Transaksjonen er en naturlig neste fase av det gode samarbeidet vi har hatt på eiersiden med DEMB i 25 år. Vi ser en tydelig rolle for Kaffehuset Friele i DEMBs globale strategi, og Friele-familien kommer til å bidra betydelig med vår erfaring, sier Herman Friele.

FORTSETTER SOM LEDER

Herman Friele har avtalefestet at han skal fortsette som styreleder og Birgitte Friele skal også sitte i styret, mens Olav Munch fortsetter som administrerende direktør.

Da Friele overtok sjefsstolen som 35-åring, var det 44 kaffeselskaper i Norge og tolv av dem var lokalisert i Bergen. I dag er situasjonen en helt annen.

– Friele bare må være størst, for Frieles kunder er også våre konkurrenter, konstaterer han om blant annet Evergood, Kjeldsberg og Coop, som kjøper kaffebønner fra Frielekonsernet, sa Herman Friele i et portrettintervju med BA i fjor.

– TRIST FOR BERGEN

– En trist dag for Bergen. Men det er ikke uventet. Det er forståelige strategiske beslutninger, sier administrerende direktør Marit Warncke i Bergen Næringsråd til BA.

For selv om hun synes det er veldig vemodig, mener hun Friele-salget også er en utvikling som vi sannsynligvis vil se mer av.

– Dette er det andre store familieselskapet på to år. Først Rieber & Søn og nå Friele, sier hun med et sukk.

– På sikt vil nok dette svekke Bergen. Selv om Friele-familien i dag sitter igjen med en eierandel på 10 prosent, vil de jobbe mot tyngdekraften.

– Jeg blir ikke overrasket om hovedkontoret ikke ligger her om noen år, fordi Bergen ligger litt i periferien, sier Warncke.

Artikkeltags