Tide tapte buss-kontrakt i Bergen til Bybanen-operatør

75 prosent av bussdriften skal være elektrisk.

DEL

Skyss tildelte mandag kontraktene for å kjøre buss i to området i Bergen de neste ti årene, opplyser selskapet i en pressemelding.

Tide Buss fikk kontrakten for Bergen Nord, mens Keolis Norge overtar i Bergen sentrum.

Tap for Tide

Frem til nå har Tide hatt samtlige kontrakter i Bergen, Osterøy, Sunnhordland og Voss.

– Det er en brutal bransje på mange måter, hvor kontrakter byttes ut ofte. Vi er lei oss for å miste sentrum da det har blitt en del av vår identitet. Men vi er glad for elleve nye år med Bergen nord, sier konserndirektør i Tide, Roger Harkestad.

Han legger vekt på at nå prioriterer selskapet å fullføre den nåværende kontrakten på skikkelig vis.

– Så er det også viktig for oss å si at nå skal Tide fortsette i halvannet år med bussdrift i Bergen sentrum, og våre ansattes overgang fra Tide til Keolis skal vi sørge for at går riktig for seg.

Første gang med buss i Norge

Keolis kjører Bybanen i Bergen, men det er første gang de skal prøve seg på å kjøre buss her.

– Nå er vi lykkelige og målløse. Vi er veldig store på buss internasjonalt, men i Norge er det første gang vi får tildelt en kontrakt. Så det er helt klart et nytt og spennende område, sier direktør i Keolis, Gry Miriam Olsen.

– Hvordan skal dere gjøre busstilbudet i Bergen bedre?

– Vi er glad for å videreføre satsingen på elektrisk her i Bergen, slik bybanen er driftet. Og vi har sett for oss å bruke lokale ressurser, men også internasjonale ressurser for å bevare det gode transportnettverket som er, men også komme opp med nye og innovative løsninger.

Skyss stiller krav til at de fleste bussene i nord skal gå på biogass, mens 75 prosent av bussdriften i sentrum skal være elektrisk.

Alle de store bussoperatørene i Norge la inn bud på kontraktene. Direktør i Skyss, Målfrid Vik Sønstabø, er godt fornøyd med utvalgsprosessen.

– Dette tyder på at markedet fungerer, og det har gitt en svært god konkurranse, sier hun.

De nye busskontraktene

Tide Buss AS har fått kontrakten for Bergen nord

De fleste bussene deres må gå på biogass

Gjelder fra 1. okt. 2020 til sommeren 2030

Omfatter alle busslinjer i Åsane, Arna og Osterøy

Kontraktens verdi: 330 millioner kroner per år

Keolis Norge AS har fått kontrakten for Bergen sentrum

75 prosent av driften skal være elektrisk

Gjelder fra 1. des. 2020 til sommeren 2030

Omfatter alle busslinjer som går i Bergensdalen og i retning mot Bergen vest

Kontraktens verdi: 280 millionar kroner per år

Artikkeltags