Fjordkraft gikk til topps i FN-kåring

Fjordkraft forteller at «Klimanjaro» er et ordspill på verdens høyeste frittstående fjell, Kilimanjaro. Selskapet utdyper slik: "Kilimanjaro kan være vanskelig å bestige, men med de rette forberedelsene lykkes de fleste som prøver å nå toppen."

Fjordkraft forteller at «Klimanjaro» er et ordspill på verdens høyeste frittstående fjell, Kilimanjaro. Selskapet utdyper slik: "Kilimanjaro kan være vanskelig å bestige, men med de rette forberedelsene lykkes de fleste som prøver å nå toppen." Foto:

Selskapets krav om klimanøytrale leverandører ble hyllet under klimauken i New York.

DEL

Natt til fredag norsk tid ble det klart at Fjordkraft-initiativet «Klimanjaro» er et av 15 klimatiltak som vinner FNs klimatiltakspris for 2018, ifølge en pressemelding.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse. Vi tok en tøff avgjørelse og sto ved den, sier strategidirektør Arnstein Flaskerud.

«Klimanjaro»-tiltaket er kort og godt et krav om at alle leverandørene til Fjordkraft skal være klimanøytrale innen 1. januar 2019.

Leverandører som ikke blir med på kravet, mister Fjordkraft som kunde.

– Vi er opptatt av at klimatiltak skal ha størst mulig effekt. Når vi står overfor klimaendringer som akselererer krever det løsninger som akselererer, fortsetter Flaskerud.

Så langt har 103 av 138 leverandører forpliktet seg til å bli klimanøytrale. «Klimanjaro» har dermed bidratt til at det kuttes eller kompenseres for mer enn 55.500 tonn CO2, står det i pressemeldingen.

«Klimanjaro» vant frem i konkurranse med over 560 andre prosjekter fra bedrifter, organisasjoner og styresmakter, og var en av fire vinnere i kategorien Climate Neutral Now.

Vinnertiltakene kalles Momentum for Change Lighthouse Activities og anerkjennes av FN som praktiske, skalerbare og innovative løsninger for å bekjempe klimaendringene.

Det er første gang et norsk selskap mottar utmerkelsen. Selve overrekkelsen vil finne sted under FNs klimakonferanse i Polen i desember.

Artikkeltags